Realtid

Nordnet får “ris och ros” för sin nya svenska sajt 

"Vi ska finnas där kunderna finns och erbjuda en användarupplevelse i världsklass", säger Nordnets vd Lars-Åke Norling. Banken har precis lanserat en ny webb efter tre års arbete. Foto (montage): Nordnet.
"Vi ska finnas där kunderna finns och erbjuda en användarupplevelse i världsklass", säger Nordnets vd Lars-Åke Norling. Banken har precis lanserat en ny webb efter tre års arbete. Foto (montage): Nordnet.
Olof Swahnberg
Uppdaterad: 20 nov. 2019Publicerad: 20 nov. 2019

Nordnet är klar med sin nya svenska sajt – ett första försök gjordes redan 2017. Vd Lars-Åke Norling vill att Nordnet ska ha en "användarupplevelse i världsklass".

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nordnets vd Lars-Åke Norling tryckte på måndagskvällen på knappen för att sjösaätta den nya svenska sajten, efter tre års utveckling. Tidigare i år har banken lanserat ny sajt i Danmark, Finland och Norge. 

– Nu tar vi emot kundernas feedback på bland annat Shareville, Twitter och DI Börssnack. Det är både ris och ros – det är det alltid när man släpper något nytt, säger produktchefen Rasmus Järborg till Realtid. 

Nordnets nya sajt har enligt honom fungerat “mycket bra” och feedbacken från användarna har varit “mestadels positiv”.

– De flesta av våra kunder uppskattar att vi utvecklar något nytt och ser vår nya sajt som ett steg i rätt riktning, säger Rasmus Järborg. 

Nordnet har bland annat fått synpunkter om hur det går att vidareutveckla tjänsterna och göra dem ännu bättre. 

Nordnets nya webbversion hade funnits i olika betaversioner sedan våren 2017 och när Rasmus Järborg och teknikchefen Ronnie Bodinger kom till Nordnet under 2018 var  uppdraget att lansera den nya webben så snabbt som möjligt. 

– Vi startade om projektet och bröt ner uppgiften från en stor lansering till fyra mindre, en för varje hemmamarknad, vilket gjorde utmaningen mycket mer överkomlig, säger Rasmus Järborg. 

Hur många har varit inblandade?
– Det har involverat stora delar av firman. Från tid till annan har de flesta av våra över 80 utvecklare och sju designers varit med i arbetet, ledda av 10 produktägare. Allt har gjorts in-house och de flesta är anställda men vi jobbar även med konsulter, säger Rasmus Järborg. 

ANNONS

Vad vill kunderna ha?
– Nordnet lanserade en betaversion av den nya sajten i slutet av 2017, men responsen blev inte odelat positiv. Ambitionen var att bygga en modern och luftig webb för småsparare, men det sattes för lite fokus på att Nordnets arv och kärnkunder är väl insatta investerare och traders. För dem var denna nya webb för avskalad och saknade viktig funktionalitet, säger Rasmus Järborg.

Kunderna ville i stället ha bättre kontrast, renare design, mer data och “tightare” tabeller, enligt Rasmus Järborg.

Realtids Claes Folkmar skrev tidigare i veckan i en krönika att nätmäklarnas affärsmodell pressas av ny teknik, senast från det nya fondtorget Savr. Trots att både Nordnet och Avanza har en trogen supporterskara som uppskattar den visuella miljön och användarvänligheten bör trycket att öka på nätmäklarna att sänka sina avgifter och courtage.

Lars-Åke Norling, hur ser du på Nordnets affärsmodell?
– Man måste hela tiden utmana sig själv och naturligtvis hålla koll på konkurrensen, men jag är i grund och botten trygg med Nordnets affärsmodell, säger Lars-Åke Norling.

– En viktig parameter för kunder är naturligtvis pris, och där tycker jag att vi har ett bra erbjudande med bland annat fyra kostnadsfria indexfonder, noll kronor i courtage för nya kunder, tjänstepension utan skalavgift samt Sveriges lägsta ränta på bolån för kunder med ett stort sparande, fortsätter han. 

Men förutom pris finns det tre andra dimensioner som Lars-Åke Norlinger nämner som minst lika viktiga. 

Först och främst att Nordnet måste ha ett brett och relevant produktutbud, allt från aktiehandel och fonder till pension och olika typer av lån.

– Jag skulle vilja säga att vi är ganska heltäckande för olika typer av sparare och investerare, säger Lars-Åke Norling. 

ANNONS

För det andra handlar det om kanaler och användarvänlighet.

– Vi ska finnas där kunderna finns och erbjuda en användarupplevelse i världsklass, säger Lars-Åke Norling. 

Den tredje dimensionen han tar upp är beslutsstöd i form av digitala rådgivningstjänster, screeners och jämförelseverktyg som möjliggör för kunder att fatta smarta investeringsbeslut.

– Även där menar jag att vi ligger långt framme. Som jag ser det är det kombinationen av alla dessa faktorer som skapar ett riktigt starkt erbjudande, säger Lars-Åke Norling. 

När det tidigare i november blev känt att det nya fondtorget Savr blir en ny konkurrent till bland annat nätbankerna gav Nordnets kommunikationschef Johan Tidestad följande kommentar: 

– Vi följer naturligtvis utvecklingen och konkurrenssituationen, och har alltid ambitionen att ligga längst framme vad gäller att skapa mesta möjliga sparanytta avseende såväl produkt som pris. 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS