Efter att Nordeas app och internetbank varit oåtkomlig bekräftar nu Nordeas finska del att banken har varit utsatt för en överbelastningsattack.
Nordea bekräftar överbelastningsattack
Mest läst i kategorin
Redan i torsdags började Nordeas kunder rapportera att de inte kunde komma åt appen Nordea Mobile samt den gamla Internetbanken. I går måndag uppstod nya problem som fortsatte även idag tisdag.
Realtid har varit kontakt med Nordeas svenska pressavdelning, som har bekräftat problemen – men inte svarat på frågan om varför de har uppstått.
– Vissa kunder kan uppleva att det går långsamt att logga in på mobil- och internetbanken. Lyckligtvis kan våra kunder uträtta sina ärenden, även om det går långsamt. Problemet är felanmält och vi undersöker detta just nu. Fokus är på att lösa detta så snart som möjligt, säger Mikaela Grönlund, presskommunikatör, till Realtid.
Under en kort tid i går uppges ett felmeddelande om en mjukvaruuppdatering som har gått snett ha varit publicerad på Nordeas webbplats, men efter det har enbart ett generellt felmeddelande varit publicerad.
Nu bekräftar dock Nordeas finska verksamhet att det är en överbelastningsattack som ligger bakom problemen.
”Vissa av Nordeas tjänster har utsatts för externa trakasserier, det vill säga en överbelastningsattack. Vi har säkrat tjänsterna så att kunderna kan logga in på mobil- och nätbank, men det råder för närvarande tröghet i våra tjänster”, skriver banken både på Twitter och på sina webbsidor.
En överbelastningsattack, DDoS, går ut på att slå ut en webbplats eller nätverk genom att skicka enorma mängder trafik mot nätverket – något som Nordea även tidigare har varit utsatt för.
”Vi ber om ursäkt för det besvär som denna situation har orsakat våra kunder. Du som kund behöver inte oroa dig, då kunddata eller tillgångar inte äventyras”, skriver banken vidare.
Mikaela Grönlund på bankens svenska avdelning bekräftar inte att den svenska delen drabbats av överbelastning, men ger ändå tips till kunderna:
– Ett tips till våra kunder är att vänta några minuter innan man loggar in och använder våra tjänster igen, säger hon.