<pufftextlänk>Carlsbergs alkoholfria öl, non-alcoholic, har blivit en stor succé sedan Sverige-lanseringen i maj.</pufftextlänk> Förutom det varma vädret och fotbolls-VM beror försäljningstrycket på den allmänna hälsotrenden.
Non-alcoholic – en non-flopp

Mest läst i kategorin
”Non-alcoholic?”, undrade de flesta när Carlsberg sponsrade fotbolls-VM. Och på Realtid.se:s Dagens fråga ”Vad är konstigast just nu?” i mitten av juni klickade en överväldigande majoritet på alternativet ”Carlsberg non-alcoholic”.
Att dricka öl utan alkohol verkar främmande. Trots det har Carlsberg non-alcoholic blivit en succé, inte bara bland gravida, ammande och andra som av olika skäl inte kan dricka alkohol. Enligt Carlsberg är det en naturlig fortsättning på hälsovågen.
– Folk blir allt mer måna om vad de äter och dricker, och en klar trend sedan tidigare är att de som dricker läsk går över till lightdrycker eller smaksatt vatten. Nu finns även non-alcoholic som ett nytt alternativ, säger Marianne Kulling, informationsansvarig på Carlsberg Sverige.
Carlsberg non-alcoholic finns redan i ett tiotal länder och brukar sälja bra vid sportevenemang, som exempelvis vid fotbolls-EM i Portugal för två år sedan. Då var non-alcoholic mer populärt än Coca-cola. Målsättningen är att lansera den i ytterligare omkring tio eller femton länder.
Mest populär är Carlsberg non-alcoholic i Schweiz och Sverige.
Till skillnad från i Sverige finns annan lokalt producerat alkoholfri öl i andra europeiska länder. Så den som vill ha ett alkoholfritt alternativ har inte mycket annat att välja på. Mest märks det i dagligvaruhandeln där Carlsberg non-alcoholic säljer allra bäst, och i första hand i storstadsregionerna.
– Men många köper den också på restauranger och barer. Det finns många anledningar till varför man inte vill dricka alkohol. Nu behöver ingen känna sig utanför utan kan stå i en bar med en snygg klubbflaska, säger Marianne Kulling.
Carlsbergs hoppas få in ölen på Systembolaget till hösten.