Detaljhandelns försäljning ökade i oktober, visar ny statistik från SCB. Men på längre sikt pekar utvecklingen fortsatt nedåt. Jämfört med motsvarande månad ett år bakåt har försäljningsvolymen minskat 18 månader i följd.
Nedåtgående trenden fortsätter för detaljhandeln
Mest läst i kategorin
Detaljhandelns försäljningsvolym ökade i oktober med 1,4 procent i kalenderkorrigerade och säsongsrensade tal jämfört med september. Det framgår av ett pressmeddelande från SCB.
– Dagligvaruhandelns försäljning, exklusive Systembolaget, ökade med 0,1 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,4 procent i oktober jämfört med september, säger, Jeongwon Kim, statistiker på SCB.
Men jämfört med oktober i fjol minskade detaljhandelns försäljningsvolym med 1,0 procent. Sällanköpvaruhandeln minskade med 2,8 procent.
Under 2023 har månadsförändringarna i detaljhandeln varit både positiva och negativa: Vissa månader har försäljningen gått upp jämfört med föregående månad, andra har den gått ned.
Men årsutvecklingen – alltså försäljningen jämfört med motsvarande månad ett år tidigare – har nu pekat nedåt i 18 månader i följd.
– I ett och ett halvt år har detaljhandelns försäljningsvolym minskat jämfört med motsvarande månad föregående år. Senast vi såg en uppgång i våra årsjämförelser var i april 2022, säger Jeongwon Kim.
Det är framför allt sällanköpsvaruhandeln som gått tungt.
Under 17 av de 18 senaste månaderna har sällanköpsvaruhandeln haft en mer negativ årsutveckling än dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget.