Svenska blingundret Triwas prinsesskupp blev kulmen på ett galet framgångsrikt år.
Miljonregn över svenska klockrebeller
Mest läst i kategorin
Svenska Triwa AB sålde klockor för 21 miljoner kronor 2009 – mest i Sverige.
Det är dubbelt så mycket som medgrundaren Didrik Wachtmeister, 31, vågade hoppas på för ett år sedan.
Och Triwa behövde bara betala sina leverantörer sju miljoner kronor för klockorna.
Didrik Wachtmeister hade sett fram emot en vinst på drygt en miljon kronor. Istället blev det fyra miljoner kvar efter skatt, utöver den miljon som finns kvar sedan 2008.
Knepet stavas pr. Prinsessan Madeleine bar en plastig Triwa på omslaget av Elles januarinummer.
Ludvig Scheja, 32, en annan medgrundare, säger att han inte vet hur hon fått tag på den.
– Vi blev glatt överraskade.
Men Madde och Elle var långtifrån först: Bono, Justin Timberlake, Jay-Z, Beyonce, Elton John, Rihanna och Paris Hilton var före prinsessan. Vogue, GQ, Esquire, Grazia, Marie Claire och alla svenska modebloggar värda namnet var före Elle.
Då, men först då, valde Triwa att mata på med billboards i tunnelbanan.
Flera reklambyråer uppmärksammades under våren för kampanjerna, däribland byrån John Doe där kreatören Fredrik Blombergs djungelkamouflerade prickskytt röjs av ett grällt armbandsur.
Sedan har det rullat på. Mycket av försäljningen sker på internet, men framgången förklaras till stor del av att bara var femte klocka säljs i fackhandeln. Istället är det skylfönstren på fina gatan som gäller – 800 modebutiker i 20 länder.
Triwa är noga med att klockorna är form, inte funktion.
Det handlar om ”accessoarer med klassisk siluett i starka färger och nyskapande material som sticker ut” – allt annat än lagom.
”En Triwa klocka visar inte bara vilken tid det är på dagen, den visar också vem du är och din inställning till den tid vi lever i”, skriver företaget själva.
– Jag tror att det är en yngre målgrupp som inte är van vid att bära klocka som fått upp ögonen för oss för att vi har marknadsfört Triwa som en accessoar istället för med klyschor om status, säger Ludvig Scheja.
– Det har varit lätt.
Nu delar Ludvig Scheja, Didrik Wachtmeister, tvillingbrodern Harald Wachtmeister (nej, pappa heter inte Ian) och Tobias Eriksson, 35, på en halv miljon kronor i aktieutdelning.
De får dessutom dela på en och en halv miljon kronor i lön, 33.000 kronor i månaden.
Nye ordföranden Jonas Ottosson, vd i Peak Performance, får 100.000 för sin insats 2009.
Triwa anställde fyra personer under 2009. Hittills har man sålt mest i Europa och Sverige. Nu fortsätter expansionen utomlands och ledningen hoppas sälja för 40 miljoner kronor 2010.