Teknikjätten Google stäms på 2,1 miljarder euro, cirka 23,5 miljarder kronor, av 32 mediebolag, inklusive Axel Springer och Schibsted, som menar att de gjort stora förluster på grund av Googles praxis inom digital reklam. Det skriver Reuters.
Mediebolag stämmer Google på 2,1 miljarder euro
Uppdaterad: 29 feb. 2024Publicerad: 29 feb. 2024
ANNONS
ANNONS
Gruppen består av utgivare från bland annat Sverige, Polen, Norge, Danmark och Belgien, och genomför initiativet samtidigt som konkurrensmyndigheter nu slår ned på Googles ad tech-verksamhet.
”Utan Googles missbruk av sin dominerande ställning skulle medieföretagen ha fått betydligt högre intäkter från annonsering och betalat lägre avgifter för ad tech-tjänster. Avgörande är att dessa medel skulle ha kunnat återinvesteras för att stärka det europeiska medielandskapet”, säger advokater från Geradin Partners och Stek Lawyers i ett uttalande.
Bland mediebolagen finns bland andra norska Schibsted.
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS