Kunder som håller hårdare i plånboken, långsam återhämtning i Kina och bojkottande kunder i Mellanöstern på grund av Gazakriget. Det är tre av orsakerna som pekas ut till att hamburgerjätten McDonalds omsättning sjönk för första gången på 13 kvartal.
McDonalds rapport föll inte investerarna i smaken
Mest läst i kategorin
Vinsten per aktie sjönk 6,3 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, men blev även 3,3 procent sämre än vad analytikerkåren räknat med. Det rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Även på översta raden blev det alltså en besvikelse. Den globala försäljningen sjönk 1 procent medan Bloombergs samlade analytikerbedömning pekade mot en minskning med 0,4 procent. Hemmamarknaden USA höll dock emot något bättre där den jämförbara omsättningen sjönk med 0,7 procent. Det kan ställas i relation till omsättningstillväxten på 10,3 procent motsvarande kvartal i fjol.
Flera negativa faktorer pekas ut
Tappet under det senaste kvartalet innebär att den globala försäljningen minskade för första gången på 13 kvartal, rapporterar Reuters som kommenterar den vikande efterfrågan med att den ihållande inflationen har tvingat låginkomsttagare att gå över till att äta mer mat hemma istället.
Konkurrensen inom snabbmatskedjorna har ökat, konstaterar nyhetsbyrån. Flera resturangkedjor har lanserat flera värdepaket och tidsbegränsade erbjudanden för att få över hungriga kunder på sin sida.
Två marknader pekas ut som negativa faktorer. I Kina ses en långsammare återhämtning i ekonomin än väntat, medan konflikten i Mellanöstern påverkade negativt. Företag som McDonalds och Starbucks har nämligen drabbats av bojkott från många konsumenter, kopplat till Gazakriget.
McDonalds ska nu möta konkurrensen med att investera 2,7 miljarder dollar för att starta nya restauranger i USA och på den internationella marknaden. Det framgår av kvartalsrapporten.
McDonalds aktie backar 0,6 procent i den amerikanska förhandeln. Hittills i år har aktien tappat omkring 15 procent.
Läs mer:
Paul Lederhausen är död. Realtid