M&S använder sig av en personlig AI-stylist för att öka försäljningen online. Hitintills har 450 000 kunder valt att använda sig av tjänsten.
Marks & Spencer ökar försäljningen med AI-stylist
Mest läst i kategorin
Anrika brittiska varuhuskedjan M&S har funnits i 130 år och tar nu hjälp av en personlig AI-stylist för att öka försäljningen online. Det skriver The Guardian.
Kunderna kan använda tekniken för att få personliga tips baserade på kroppsform och vad de gillar. Hitintills har 450 000 personer valt att använda AI-tjänsten, som kan ge upp till 40 miljoner alternativ.
Interna stylister
Den personliga AI-tjänsten kombinerar idéer från M&S:s interna stylister med den information som kunden har gett för att ge tips om vad som passar bra ihop just för den kunden.
Nu hoppas M&S att tjänsten ska öka försäljningen över nätet.
Richard Price, vd för kläder och hem på M&S, säger att målet är att hälften av modeförsäljningenska ske digitalt om fyra år. Idag är siffran ungefär 33 procent.
En miljon fler kunder
M&S har 240 varuhus och 325 matställen.
Enligt förra årets rapport hade bolaget en vinstökning på 41 procent och försäljningen ökade med drygt 9 procent till 13 miljarder pund. Försäljningen av mode och hushållsartiklar via nätet ökade med 7,8 procent.
Enligt M&S lockade företaget under förra året 1 miljon fler kunder och av dem handlade 66 procent via nätet.
Läs mer:
Marks & Spencer rapporterar högre justerat resultat före skatt än väntat. Realtid