I en osäker ekonomisk verklighet, särskilt för bolag inom fintech, satsar svenska Zimpler på expansion. Lanseringen i Norge betyder att bolaget nu är verksamt i åtta länder.
Zimpler expanderar till norska marknaden
Mest läst i kategorin
Lanseringen på den norska marknaden kommer att ha ett särskilt fokus på segmenten e-handel, resebranschen och finansiella tjänster där omedelbara, säkra och enkla betalningar är avgörande, uppger Zimpler i ett pressmeddelande.
Norgelanseringen sker tillsammans med Scandinavian Travel Group och plattformen Travelize som företaget sedan tidigare samarbetar med både i Sverige och i Finland.
– Norge är en oerhört viktig och stark marknad och är även ett av de länder i Europa där internetbetalningar används mest. Hela 99 procent har tillgång till internet och 1.3 miljoner kunder använder dagligen online-banker och sköter sina betalningar via dator eller mobil, säger Sylvestre Thenor, Head of Expansion på Zimpler.
Zimpler gjorde 2021 till sitt bästa år hittills med en ökad omsättning på 134 procent och en ökning av transaktioner med 176 procent jämfört med året innan. Antalet nyanställningar ökade under samma period med över 200 procent och bara sedan början av 2022 har företaget anställt 59 nya medarbetare. Norge blir Zimplers åttonde marknad och planen framåt är att fortsätta växa och expandera i samma takt.
– Vi lever i en osäker tid där många fintech-företag och andra aktörer gör neddragningar och stramar åt sin verksamhet. Vi ser dock en fortsatt stark tillväxt och har inga planer på att sakta ner vår expansion – tvärtom tittar vi på nya marknader och planerar att utöka vår verksamhet den kommande perioden. Vi räknar med att fortsatt behöva anställa i genomsnitt tio nya medarbetare i månaden för att kunna fortsätta växa och expandera enligt plan. Vi räknar också med att ha flertalet kunder i Norge innan årets slut, säger Johan Strand, vd för Zimpler.