Kinesiska bolag flyr landet i en historisk industriflytt som försätter president Xi Jinping i en prekär situation. Antingen riskerar Kina en omfattande avindustrialisering – eller så tvingas företagen stanna hemma och möta amerikanska tullar.
Xi Jinpings dilemma: Industriflykt eller handelskrig?
![Xi](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F01%2Fkina.jpg&w=1200&q=75)
![Simon Kronö](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FSimon-215x300-1.webp&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Kinesiska bolag flyttar produktion utomlands i en aldrig tidigare skådad omfattning.
Under förra året fram till juni investerade de 177 miljarder dollar i utländska tillgångar – främst i nya fabriker i Sydostasien. Men istället för ekonomisk utveckling har investeringarna skapat nya spänningar i regionen.
Missa inte: Kinas AI pressar USA – men öppnar dörrar för Sverige. Realtid
”De kinesiska investerarna kan inte bara använda vår mark utan att anställa vårt folk eller köpa våra produkter”, säger en regeringstjänsteman i Kuala Lumpur till The Economist.
Uttalandet speglar en växande frustration i Sydostasien över kinesiska bolags affärsmetoder.
Stor del kineser
Kritiken handlar framför allt om att kinesiska bolag föredrar att ta med sin egen personal. Mellan januari och november annonserades över 418 000 utlandsjobb på kinesiska rekryteringsplattformar.
Även i högteknologiska länder som Tyskland väljer kinesiska bolag denna strategi. Vid CATL:s nya batterifabrik i Thüringen är en femtedel av arbetsstyrkan kinesisk.
”Lokalanställda utgör sällan mer än hälften av arbetsstyrkan i kinesiska projekt”, säger Malaysias tidigare vice minister Ong Kian Ming.
Läs även: Så vill Kina sänka den europeiska ekonomin. Dagens PS
Dissar integration
Analytiker jämför situationen med 1980-talets japanska industriutflyttning, som hjälpte till att utveckla Sydostasiens ekonomier.
Men till skillnad från de japanska bolagen har de kinesiska hittills visat litet intresse för att integrera sig i värdländernas ekonomier.
Samtidigt slår de kinesiska bolagen ut lokala konkurrenter.
Missa inte: Trots kritiken – svenska storbanker miljardinvesterar i Temu. Realtid
Nedstängda fabriker
I Thailand har kinesiska biltillverkare fördubblat sin marknadsandel till 11 procent under 2023. Detta har tvingat japanska Suzuki och 2 000 andra producenter att stänga ner sina fabriker.
Utvecklingen oroar även kinesiska myndigheter som fruktar en ”urholkning” av landets industribas.
Men president Xi Jinpings regering står inför ett dilemma: utflyttningen hjälper bolagen att kringgå amerikanska tullar, vilket gör det politiskt svårt att stoppa utvecklingen.
Läs även: Supermakt eller kris? Splittrade bedömningar av Kinas ekonomi. Realtid