Europeisk bilindustri går igenom sin värsta kris sedan finanskrisen 2008. Men Volvo Cars sticker ut – och växer med rekordfart.
Volvo Cars står när de andra faller
Mest läst i kategorin
Biltillverkarnas vinstvarningar har stått som spön i backen under hösten.
Hög efterfrågan, höga räntor och tuffare konkurrens från Kina pekas ut som drivande faktorer i bilindustrins kris som numera kommit att kallas för ”Carmageddon” (inte att förväxla med det snart 30 år gamla datorspelet).
Missa inte: Volvo Cars-ägaren i en rävsax: ”Något måste göras”. Realtid
Bilindustrins existentiella ödestimme har gått så långt att självaste EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen lanserat ett ”personligt” initiativ för att rädda den – och miljontals jobb i eurozonen.
Ökar försäljningen markant
Men en europeisk biltillverkare sticker ut – nämligen alls vår egen Volvo Cars (börskurs Volvo Car).
Medan tyska konkurrenter som Volkswagen och Mercedes fortsätter att tappa mark, har man här hemma i Sverige istället ökat försäljningen med hela 32,9 procent under året.
Läs mer: Tvärnit för suget efter elbilar i Europa. News55
”Volvo Cars är i en stark position. Bolaget kan dra nytta av skalan inom sina Geely-partnerföretag, har en global närvaro i alla tre stora regionerna och har investerat strategiskt i en framtida plattform för mjukvarudefinierade fordon”, säger den oberoende tyske bilanalytikern Matthias Schmidt till Dagens Industri.
Två planhalvor
Medan Volkswagen varslar 30 000 anställda och ska spara 100 miljarder kronor till 2026, har Volvo Cars hittat en unik position på marknaden.
Med nästan hälften av försäljningen i elektrifierade fordon kan biltillverkaren även tjäna pengar på att sälja utsläppsrätter till andra tillverkare.
Missa inte: Ola Källenius tar över rodret för Europas biltillverkare. Dagens PS
”Volvo Cars har lyckats spela på två planhalvor. De ses som ett västligt märke men är också del i ett växande kinesiskt universum. Det ger företaget en livförsäkring”, säger Felipe Munoz, bilanalytiker på Jato Dynamics.
En utmaning för Volvo Cars är dock EU:s och USA:s nya tullar på kinesisktillverkade elbilar – vilket påverkar storsäljaren EX30. Problemet kommer dock att lösas nästa år när produktionen flyttas till Belgien.
Läs mer: Så ska Europas bilindustri överleva krisen. Realtid