Försäljningen av BMW och Mercedes sjunker. Biltillverkarna påverkas av minskad efterfrågan på lyxbilar och elbilar. Dessutom tillkommer handelsbråket med Kina.
Bilförsäljningen rasar – unga kineser pekas ut
Mest läst i kategorin
Både BMW och Mercedes-Benz såg bilförsäljningen sjunka i Kina under tredje kvartalet.
Försäljningen av BMW och Mini föll med nästan 30 procent, vilket är den brantaste nedgången på tre år. För Mercedes föll försäljningen med något mindre och landade på 13 procent.
Tappet förklaras med att köpare avstår från att köp de dyrare modellerna som S-Klass och Maybach, skriver Bloomberg.
Läs mer: Volvo Cars om elbilssatsningen: “Ytterligare osäkerhet”. Realtid
Bråket med Kina
Flera bilbolag har kommunicerat en avmattning i efterfrågan av elfordon i Europa, vilket har lett till vinstvarningar från både BMW och Mercedes.
Men framtiden för den västerländska bilindustrin påverkas av handelskriget som har utbrutit med Kina. Förra veckan klubbade EU igenom att införa tullar på upp till 45 procent på vissa kinesisktillverkade bilar.
Enligt uppgift överväger Peking nu att svara med att höja tullarna på större importerade motorfordon. Spanien har uppmanat EU att undvika en protektionistisk eskalering med Kina och att överväga en mjukare linje.
Läs mer: Mercedes-Benz vd larmar: Starkastes överlevnad gäller. Realtid
Yngre föredrar kinesiska bilar
Men det är inte enbart handelshinder som påverkar de tyska bilproducenterna.
Mercedes senaste elbilar har mötts av ett ljummet intresse i Asien. Yngre förare i Kina föredrar inhemska varumärken som uppfattas ha en mer avancerad digital teknik och bättre underhållning i bilen.
Läs mer: Volvo Cars vice vd kommer inte att ersättas. Realtid