Realtid

Väderdata – handelns nya vapen för att locka kunder

En bild på en kvinna som tittar på en stickad mönstrad kofta i en klädbutik. En annan bild på röda reaskyltar, också i en klädbutik.
Allt fler butiker i USA använder väderanalyser för att i förväg kunna anpassa priser och utbud efter kommande väder. (Foto: Nam Y. Huh/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 06 nov. 2024Publicerad: 06 nov. 2024

När klimatet svänger tvingas detaljhandeln i USA att tänka om. Stora kedjor som Walmart anpassar priser och kampanjer efter väderprognoser – allt för att vara steget före.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klimatförändringarnas allt mer växlande väderförhållanden tvingar amerikanska detaljhandelsföretag att ompröva sina strategier, rapporterar Reuters.

Stora kedjor som Walmart har börjat anpassa prissättning och reklamkampanjer efter väderförhållanden.

Läs mer: Valencia begär rekordstöd efter väderkatastrofen. Realtid

Enligt Kirby Doyle, rådgivare inom hudvårdssektorn på Walmart, hjälper väderanalyser företaget att sänka priser på produkter som solkräm tidigare än planerat i delar av USA med en ovanligt regnig höst.

”Från början var väderdata bara en modell för övergripande planering”, säger Doyle.

”Nu använder vi det i planeringen inför säsongen och under säsongen för att analysera hur vädret kan påverka beteendet hos kunderna och planera kampanjer efter det.”

Läs även: Tuffa tider för svensk handel: ”Uppenbart att penningpolitiken är för åtstramande.” Realtid

Ökad efterfrågan

ANNONS

För att möta den ökande efterfrågan på väderanalyser utnyttjar företag som Planalytics och Weather Trends International molntjänster för att hantera enorma mängder data, vilket gör att analyserna kan bli allt mer precisa och tillgängliga för detaljhandeln.

Efterfrågan på klimatdata har ökat i takt med att extrema vädermönster blivit vanligare, vilket också framhölls i en rapport från amerikanska National Retail Federation i samarbete med Planalytics.

Ryan Orabone, konsult på BearingPoint, som samarbetar med Planalytics för att utveckla mjukvara för detaljhandelns prissättning, menar att ”vädret är något du inte kan kontrollera, men du kan kontrollera analysen”.

Missa inte: Det får svensk e-handel att studsa upp. News55

ANNONS

Följer kundtrafik

Den nya strategin att använda väderdata påverkar även butikernas prissättning.

Fred Fox, vd på Planalytics, påpekar att en alltför tidig rabatt på vinterprodukter kan leda till missade intäkter senare om temperaturen sjunker under genomsnittet.

Med hjälp av väderdata kan butiker också följa kundtrafik och försäljning i realtid, vilket gör att de snabbare kan anpassa sin strategi, särskilt i tider då extrema väderförändringar påverkar kundernas köpbeteenden.

ANNONS

Läs även: Rapport: Klimatet kan trigga igång nästa bankkris. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS