Realtid

Ulvaeus i miljardaffär: Vill omdefiniera hur musik upplevs

En bild som visar rockbandet Kiss å scenen, en porträttbild på ABBA-legenden Björn Ulvaeus och en bild på 80-talsikonen Cyndi Lauper.
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 27 aug. 2024Publicerad: 27 aug. 2024

Den svenska investmentfirman Pophouse Entertainment, grundad av EQT:s Conni Jonsson och ABBA:s Björn Ulvaeus, satsar stort på att göra musikrättigheter till lönsamma affärer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Genom att kombinerar teknik och interaktiva upplevelser vill duon maximera musikens kommersiella potential, skriver Bloomberg.

Köpte KISS

Nyligen köpte Pophouse rättigheterna till KISS musik och varumärke i en affär värd över 300 miljoner amerikanska dollar, ungefär 3 miljarder svenska kronor. Vd:n Per Sundin säger att de kommer att ”blåsa nytt liv i deras karaktärer och visuella värld”.

Detta är en del av deras framgångsrika koncept med ABBA Voyage i London, som har lockat miljontals besökare.

ABBA Voyage är en virtuell konsert med digitala avatarer av bandmedlemmarna, som återger deras utseende från 1979.

Vill omdefiniera hur musik upplevs

Utöver KISS har Pophouse också ingått partnerskap med 80-talsikonen Cyndi Lauper för att skapa nya upplevelser baserade på hennes musik. Lauper är entusiastisk över samarbetet och ser fram emot att se sin musik utvecklas vidare med Pophouse.

Pophouse visar att de inte bara förvaltar musikrättigheter, utan också aktivt utvecklar dem för att skapa unika och lönsamma upplevelser, skriver Bloomberg. Jonsson menar att deras specialiserade strategi kan omdefiniera hur musik och underhållning upplevs i framtiden.

ANNONS

Läs även:

Pophouse köper Swedish House Mafias hela musikkatalog. Realtid

Björn och Benny släpper ny singel. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS