Realtid

Tysklands förlorade decennium: "Missat tåget"

En man med en svart hund går på ett grönt fält bredvid en kvinna som rider på en brun häst. I bakgrunden syns ett kolkraftverk. Det ryker kraftigt från skorstenarna. Ännu längre bort i bakgrunden syns även två vindkraftverk.
Tyskland har drabbats hårt av höjda energipriser efter Rysslands invasion av Ukraina, då gasleveranserna sinade. Något man försökt avhjälpa med kolkraft och el från sol- och vindkraft. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 24 okt. 2024Publicerad: 24 okt. 2024

Trots starka intäkter från sina största företag står Tyskland inför en djup ekonomisk kris. Minskad handel med Kina och höga energikostnader slår hårt mot landets tillverkningsindustri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tyskland har länge varit en ekonomisk motor i Europa och en förebild för många av sina grannländer. Trots att tyska företag fortfarande dominerar listan över Europas största bolag enligt Fortune 500 Europe, står landets ekonomi inför en rad utmaningar som hotar tillväxten.

För 2024 toppas listan av tyska företag som Volkswagen, BMW och Mercedes-Benz, vilka bidrog till hela 3,2 biljoner dollar i intäkter, cirka 33,7 biljoner kronor – alltså en femtedel av Europas totala företagsintäkter.

Men trots detta visar siffrorna att Tysklands ekonomi är på väg in i en nedgång, rapporterar Fortune.

Läs även: Inflationsdrama: Högtryck i USA, lågtryck i Europa. Realtid

Kinesisk konkurrens

Landets BNP förväntas krympa med 0,2 procent i år efter en minskning på 0,3 procent 2023.

”Allt som kunde gå fel har gått fel”, säger Carsten Brzeski, global chef för makroekonomisk forskning på Internationale Nederlanden Groep.

En av huvudorsakerna till Tysklands problem är dess beroende av export, särskilt till Kina. Historiskt har landet tjänat på sitt starka fokus på tillverkningsindustrin, vilken står för 18,4 procent av landets BNP.

ANNONS

Men svagare efterfrågan från Kina och ökande konkurrens från kinesiska företag, särskilt inom elbilssektorn, har satt käppar i hjulet för den tyska ekonomin.

Finansinstutionen Morgan Stanleys chefsekonom för Europa, Jens Eisenschmidt, pekar på att de globala handelsvillkoren har blivit alltmer protektionistiska och konfliktfyllda, vilket ytterligare försvårar för den tyska exportindustrin.

Missa inte: Tyskland agerar mot kinesisk dominans i EU. Realtid

ANNONS

Svår väg framåt

Förutom de globala problemen har Tyskland också drabbats hårt av höjda energipriser efter Rysslands invasion av Ukraina, då landet varit starkt beroende av rysk gas – men också på grund av nedlagd kärnkraft. Detta har lett till att tillverkningssektorn nu är inne i sin längsta recession på flera decennier.

Det är tydligt att Tyskland står inför en svår väg framåt.

Brzeski summerar läget med orden: ”Tysklands ekonomi har helt enkelt missat tåget för att modernisera och innovera.” Han varnar för att landet kan stå inför ett ”förlorat decennium”, där tillväxten stagnerar likt den i Italien under 2000-talet.

Läs även: Budgetkris hotar Storbritannien – sjukersättningar skjuter i höjden. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

AI-chefen: "Fastighetsbranschen måste lämna pdf:er bakom sig"

Trots AI-teknikens potential har den svenska fastighetsbranschen ännu inte riktigt tagit klivet: ”Finns helt andra incitament nu.” AI väntas revolutionera fastighetsbranschen, men i Sverige har tekniken ännu inte riktigt tagit fart. Bristande digital mognad och manuella processer är stora hinder, menar AI-Bobs vd Elin Mårtensson. Missa inte: Byggsektorn kom av sig – sämsta kvartalet sedan […]