Både Stellantis och Volkswagen har gått ut med nya vinstvarningar inför 2024. Den ökade konkurrensen från kinesiska biltillverkare och en försvagad marknad i Kina och USA pressar Europas stora fordonsjättar, som tvingas revidera sina prognoser.
Två tunga vinstvarningar i fordonsindustrin
Mest läst i kategorin
Fordonskoncernen Stellantis vinstvarnar på grund av en försvagad marknad och minskad efterfrågan i USA, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Bolaget förväntar sig nu en rörelsemarginal på 5,5–7,0 procent, en tydlig sänkning från den tidigare prognosen på tvåsiffriga marginaler. Man varnar även för ett negativt kassaflöde på mellan minus 5 och minus 10 miljarder euro nästa år, samt planerar för att minska sina leveranser i Nordamerika med över 200 000 fordon under andra halvåret.
Ny vinstvarning från Volkswagen
Volkswagen sänker också sin prognos och förväntar sig nu ett rörelseresultat på 18 miljarder euro med en marginal på 5,6 procent. Detta är en tydlig nedgång från tidigare förväntningar på upp till 7 procent, uppger Finwire.
Bolaget räknar också med att leverera färre bilar än tidigare förutspått, cirka 9 miljoner under året jämfört med 9,24 miljoner förra året och en tidigare prognos om en ökning i leveranserna med upp till 3 procent under 2024.
Volkswagen vinstvarnade dessutom redan i juli och meddelade att man kan tvingas stänga sin Audi-fabrik i Bryssel på grund av svag efterfrågan på premium-elbilar.
Under hård press
Tidigare under månaden har även Mercedes-Benz och BMW sänkt sina helårsutsikter, till följd av minskad efterfrågan på den kinesiska marknaden.
Konkurrensen från Kina och minskad global efterfrågan tycks nu sätta hela den europeiska fordonsindustrin under hård press.
Läs mer:
lllavarslande statistik för europeiska tungviktare. Realtid
Giftig cocktail för europeiska biltillverkare. Realtid
Krisen på bilfabrikerna hotar Europas ekonomi. Realtid