Realtid

Tullkriget trappas upp – kan EU och Kina lösa konflikten?

En bild från en bilmässa i Shanghai 2023. En manlig besökare med glasögon står nära en bil från den kinesiska tillverkaren Ora. Mannen bär vardagskläder och han har en stor blå väska i vänstra handen. Bilen är ljusblå med vita skärmar och kromade stötfångare, och den har rundade former som påminner om dem på en gammal folkvagn.
Från och med denna vecka gäller EU-tullar på 35 procent för elbilar som importeras från Kina. (Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 01 nov. 2024Publicerad: 01 nov. 2024

Efter åtta misslyckade möten försöker EU återigen nå en kompromiss med Kina kring de nya tullarna på elbilar. Förhandlingarna kan bli avgörande för att undvika ett eskalerande handelskrig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Europeiska unionen planerar att skicka representanter till Peking för att undersöka möjligheten till en alternativ lösning på de höjda tullar på kinesiska elbilar som nu har införts, uppger Bloomberg.

Resan sker efter en inbjudan från Kina och ses som ett steg framåt i de tidigare komplicerade förhandlingarna, där åtta tidigare möten hittills inte har lett fram till något genombrott. Samtidigt varnar källor för att ett avtal kan vara svårt att nå även denna gång.

Läs även: Sverige – ”heliga graalen” för kinesiska elbilstillverkare. Realtid

Förenklade villkor

Förhandlingarna har handlat om så kallade prisöverenskommelser, ett system som kan reglera pris och volym på exporten för att undvika tullar. De nya tullarna, som infördes på torsdagen, når upp till 35,3 procent – vilket är betydligt högre än EU:s tidigare allmänna tull på 10 procent.

Samtalen är också inriktade på att förenkla villkoren för framtida elbilsmodeller och minska risken för så kallade ”korskompensation”, där låga elbilspriser kompenseras med försäljning av andra varor, såsom hybridbilar, enligt källor till Bloomberg.

Enligt tidningen har Kina också varnat biltillverkare för att sluta individuella avtal med EU och istället förespråkat en enhetlig lösning under ledning av en kinesisk handelsorganisation. Denna organisation har lämnat ett förslag om prissättning på uppdrag av tolv kinesiska exportörer.

Missa inte: Nyckelresurs för elbilar – helt i Kinas händer. Realtid

ANNONS

Tullbefrielse

Medan EU överväger individuella prissättningsavtal för vissa tillverkare, särskilt från Geely-gruppen, innebär Kinas motstånd ett hinder. Detta kan försvåra möjligheterna för vissa biltillverkare att slippa de höga tullarna.

EU:s regler tillåter dock separata avtal under Världshandelsorganisationens (WTO) riktlinjer – något som EU vill använda för att ge vissa modeller tullbefrielse.

Kina har också hotat med motåtgärder, bland annat genom att begränsa investeringar i EU-länder som stödjer de nya tullarna. Landet kan komma att införa egna avgifter på europeiska varor, däribland mejeriprodukter, fläskkött och spritdrycker.

Läs även: Oro för Kinas svar: ”Dåligt för Sverige.” News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS