Resenärer i business och första klass blir allt viktigare för flygbolagen. Men kraven på avancerad utrustning innebär förseningar.
Tuffare krav på business class: "Ingen är glad"


Mest läst i kategorin
När de stora amerikanska flygbolagen tittar igenom sina räkenskaper kan de notera en sak: en allt större del av intäkterna kommer från försäljningen i de dyrare biljettklasserna.
Delta, ett av de USA:s flygjättar, meddelade exempelvis att de bara fick 43 procent av sina intäkter från vanliga biljetter i ekonomiklass. För 15 år sedan låg den siffran på 60 procent.
Missa inte: Över Atlanten på tre timmar – flygplanet spränger ljudvallen. Realtid
Att biljetter i business class och första klass utgör en viktig inkomstkälla har drivit flygbolagen att utveckla premiumerbjudandet – men det innebär också problem.
Vill ha mer lyx
Det ställs nämligen höga krav på utrustningen i ett flygplan. En viktig del är att den ska vara så lätt som möjligt. Detta innebär alltifrån tunnare papper i den medföljande tidningen till lättare bestick.
Samtidigt har kraven på vad en bra business class-kabin är höjts.

Airbus nya jet knuffar Boeing bakåt
Att Boeing haft några svåra år lär ha gått få förbi. I samma veva rullar Airbus ut en ny jet.
Resenärerna vill att stolarna ska vara både estetiskt tilltalande och funktionella, vilket gör att en flygplansstol kostar som en lyxbil – minst motsvarande en miljon kronor styck, skriver CNBC.
Dessutom förväntar sig allt fler resenärer lyxiga funktioner, som stolsvärme och möjligheten att göra om stolen till en säng.
Senaste nytt
Flygplan på marken
Detta har lett till förseningar i leveranskedjan. Redan förra våren skrev Financial Times att en brist på flygplansstolar håller flygplan på marken.
Boeing kan inte få upp två av sina 787 Dreamliner i luften just nu på grund av att sätena inte levererats.
Missa inte: Förstaklass kan försvinna när lyxiga business-säten tar över. Realtid
Liknande problem har drabbat konkurrenten Airbus som också väntar på att utrustning ska levereras.
”Ingen i branschen är glad just nu. De kan inte visa upp sina stora investeringar”, säger Henry Harteveldt, som driver resekonsultfirman Atmosphere Research Group, till CNBC.
ANNONS

Förstaklass kan försvinna när lyxiga business-säten tar över
Business class utvecklas och erbjuder i dag samma komfort som förstaklass, men till ett lägre pris. Nu hakar allt fler flygbolag på trenden att ta bort förstaklasskabiner.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.