Trots sjunkande inflationer och en styrränta som är påväg nedåt fortsätter läget att vara tungt för flera delar av svensk handel. De enda som tror på ljusare tider just nu är e-handlarna.
Tuffa tider för svensk handel: "Uppenbart att penningpolitiken är för åtstramande"
Butiks- och partihandeln ser i överlag pessimistiskt på de nästkommande tre månaderna, medans e-handlarna tycks vara något mer optimistiska, det framgår av en artikel från Svensk Handel.
Detta bedöms utifrån hur delbranschen ser på framtiden utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning.
Den så kallade framtidsindikatorn visar på huruvida en delbransch är över eller under det neutrala värdet 100. Den nya datan visar att samtliga delbranscher ligger under det neutrala värdet. E-handeln stack ut genom att uppvisa en siffra som hade växt med en enhet till 96,8.
Tilltagande konkurrens från utlandet oroar
Sofia Larsen, vd för Svensk Handel, är positiv till vändningen för e-handeln, samtidigt som hon menar att det finns en oro över den globala konkurrenssituationen framgent.
”Självklart är vi glada över de något positiva signalerna som vi nu får från e-handeln. Men med det sagt riskerar den orättvisa konkurrenssituationen, där onlinemarknadsplatser från tredje land kan spela efter helt andra spelregler än sina europeiska konkurrenter, att slå hårt mot företag och arbetstillfällen i Sverige”, säger Larsen.
”Riksbanken måste agera”
Vd:n menar att det krävs åtgärder från Riksbanken för att vända på den negativa trenden för samtliga delbranscher.
”Trots något mer positiva tongångar, tack vare sjunkande inflation och förhoppningar om en lägre ränta, ute i landet lyfter inte handlarnas framtidstro. Det tyder på att penningpolitiken är för åtstramande och här måste Riksbanken agera.”
Läs mer:
Svenska kronan faller – kan påverka Riksbankens räntebeslut
Riksbankens räntepolitik oroar: ”Riskerar att förlänga lågkonjunkturen”