Kommunikationsappen Truecaller redovisar en omsättning som var högre än väntat under andra kvartalet. Rörelsevinsten ökade och aktien rusade.
Truecaller rusade på rapport
Mest läst i kategorin
–Truecallers andra kvartal var vårt hittills starkaste kvartal sett till såväl antalet användare som till intäkter och resultat. Jag är särskilt stolt över att det är något vi har åstadkommit trots makroekonomiska utmaningar som innebär minskad efterfrågan på digital annonsering och minskad försäljning av nya smartphones, kommenterar vd Alan Mamedi.
Omsättningen steg 7,9 procent till 518,4 miljoner kronor (480,4). Utfallet kan jämföras med Modular Finance analytikerkonsensus som låg på 496.
Intäkterna från den viktiga Indien-marknaden ökade 9 procent. I Mellanöstern och Afrika minskade intäkterna 4 procent och i övriga världen steg omsättningen 13 procent.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 238,5 miljoner kronor (218,5), väntat 206, med en justerad ebitda-marginal på 46,0 procent (45,5).
Rörelseresultatet blev 227,8 miljoner kronor (212,9). Rörelsemarginalen var 43,9 procent (44,3).
Resultatet efter skatt blev 205,9 miljoner kronor (172,7) och resultat per aktie hamnade på 0,56 kronor (0,46).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 205,5 miljoner kronor (280,9).
Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 34,2 miljoner till 355,6 miljoner.
–Andra kvartalet är säsongsmässigt starkt men den generella annonsefterfrågan är lägre än föregående år, och konjunkturläget och dess påverkan på annonsmarknaden är fortsatt svårbedömt. Försvagningen av annonsmarknaden som vi såg effekterna av i mitten av fjärde kvartalet 2022 kvarstår, men efterfrågan har stabiliserats, säger Alan Mamedi.
Truecallers aktie som har varit en av de mest blankade den senaste tiden rusade 39,72 procent på rapporten.