Företaget som en gång sågs som framtidens bilmärke möter nu motgång på alla fronter. Finansexperter är skoningslösa i sin kritik, medan bilhandlare vägrar ta in begagnade Teslor.
Teslas dikeskörning: "Mycket orolig för utvecklingen"


Mest läst i kategorin
För ett par veckor sedan gick finansmannen Christer Gardell hårt åt Teslas ”obegripliga” värdering.
”Den kanske borde gå ner 95 procent”, sa han till EFN.
Missa inte: Märkliga effekten: Begagnad Tesla kan bli dyrare. Realtid
Gardell är inte ensam om sin svidande kritik av Elon Musks elbilstillverkare. Oberoende börsanalytikern Peter Malmqvist håller med om att Tesla bör tappa 90 procent till.
”Tesla har varit en galen aktie i fem års tid. Uppgången efter Trumps valvinst var ju bara bisarr och nu är allt det borta”, säger han till EFN.
Svårare att sälja Tesla
Malmqvist syftar på faktumet att Tesla sedan december har förlorat 700 miljarder dollar i marknadsvärde – vilket motsvarar hälften av bolagets värde.
Den djupa pyspunkan har drivits dels av minskad global försäljning, dels att Musks politiska engagemang har kört ner Teslas varumärke i diket.

Sveriges största pensionsförvaltare kan stämma Tesla
Sveriges största pensionsförvaltare heter AMF, och ägs av arbetsmarknadens parter. De äger i sin tur aktier i Tesla, som AMF nu vill stämma.
Teslaägare får också allt svårare att sälja sina bilar.
”Jag är mycket orolig för utvecklingen. Stora tjänstebilsflottor med Teslor är på väg ut på marknaden och bilhandlarna vill inte ta i dem med tång”, säger Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor, till Dagens Nyheter.
Senaste nytt
Skambud
En anonym Teslaägare berättar för DN att han har försökt sälja sin bil via flera bilhandlare.
”Jag köpte min bil för 720 000 kronor men nu när jag behöver en större bil får jag mest skambud. Min Tesla är bra och har bara gått drygt fyra år men de erbjuder 200 000 kronor. Det är alldeles för lite för en sådan bil”, säger hen.
Läs även: Domaren slår tillbaka: ”Musk tror han står över lagen”. Dagens PS
Tesla har nyligen uppdaterat Model Y med en rad förbättringar – men frågan är om det räcker för att vända den negativa trenden.
”Det måste också sägas att Tesla inte är vilket bilföretag som helst. Bolaget har satt fart på en hel bransch i övergången till eldrift och det finns skyhöga förväntningar på framtiden. Sedan finns det ju en vd som heter Elon Musk. Ibland betraktad som hjälte, ibland som skurk”, skriver Dagens Industri.
Kvalitetsproblem
Utöver de politiska kontroverserna pekar Svensson ut allvarliga kvalitetsproblem.
Enligt honom underkänns 20 procent av Teslabilarna i Sverige.
”Kvaliteten är för dålig. Den håller inte. Jag har jobbat med det här under lång tid och har haft god insyn i besiktningsstatistiken. Teslorna saknar rostskyddsbehandling. Motorerna är väldigt starka men bromsarna klarar sig sämre”, säger han till DN.

Hernhag: Därför väljer jag Volvo framför Tesla
Marcus Hernhag varnar för småspararfavoriten – en aktie som dömer ut som potentiellt ”en av de största aktiebubblorna på länge.”
”Håll i hatten”
Trots de dystra spådomarna från Gardell och Malmqvist påpekar Anders Rydheimer, kommunikationschef på Bilia, att de fortfarande byter in Teslabilar.
För redan existerande Teslaägare ger Svensson ett råd:
”Håll i hatten. Tesla är fortfarande en fantastisk bil att köra, men dess värde kommer att falla. Om du planerar att ha den länge spelar det mindre roll, men om du tänkt sälja inom något år kan det vara klokt att göra det snart”, säger han.
Missa inte: Trump är arg: ”Radikala vänstergalningar” bojkottar Tesla. Dagens PS
ANNONS