För att möta kritik om transparens avslöjar Temu för första gången sina leveranssiffror. Samtidigt kvarstår frågor om arbetsförhållanden.
Temu krishanterar – men knäpptyst om arbetsvillkoren
Mest läst i kategorin
Temu skickar 2,3 miljoner paket per månad till Sverige, vilket motsvarar att nästan var fjärde svensk får ett paket varje månad.
Detta avslöjar det kinesiska företaget som svar på kritik från bland annat EU-kommissionen gällande den enorma mängden paket som skickas till EU.
Förutom leveranssiffrorna har företaget släppt en ny transparensrapport för att ge större insyn i verksamheten.
Missa inte: Temu kan få saftiga böter för misstänkt lurendrejeri. Realtid
Mycket floskler
En stor del av transparensrapporten ägnas åt säkerhet, men många av formuleringarna är rätt vaga – exempelvis ”vi prioriterar att skapa en pålitlig, säker och trovärdig miljö” och ”vi tar våra DSA-förpliktelser på allvar”.
Visserligen tar Temus rapport upp konkreta uppgifter, som antalet användare (93.7 miljoner) och den 10 dagar långa utbildningen för moderatorer, men redovisar få resultat av sina system.
Hur många produkter tas bort? Hur många handlare stängs av? Sådant framgår inte i Temus rapport.
Stor framgång trots låg kvalitet
Temus framgångar bygger på låga priser, men också på en tid där inflation har skapat en stark efterfrågan på billiga produkter, skriver Dagens Nyheter.
Företaget utnyttjar ledig kapacitet i Kinas tillverkningsindustri och använder ett logistiskt kryphål där små paket undgår tullavgifter.
Läs mer: EU granskar Temu – misstankar om olagliga produkter. Dagens PS
Dessutom backas Temu av en enorm krigskassa. Slutligen bygger modellen på massproduktion av varor med låg kvalitet, skriver tidningen.
Men bakom framgångarna finns tuffa arbetsvillkor. En granskning av Dagens Nyheter visar att leverantörer ofta pressas ekonomiskt och arbetar långa dagar med låg ersättning.
Läs mer: Temu och Shein hotar svenska e-handelsföretag. Dagens PS.