Telia ska bli mer lönsamt genom höjda abonnemangsavgifter och skärpta krav på prestation. Detta ska ge telekomjätten den lönsamhet som marknaden förväntar sig.
Telia – höjda abonnemangsavgifter och skärpta krav
Telias (börskurs Telia) vd, Patrik Hofbauer, är fast besluten att öka telekombolagets lönsamhet och en del av hans strategi innebär höjda mobilabonnemangsavgifter.
Han menar att Telia ska erbjuda kunderna ett tydligare värde, vilket också innebär att de ska vara villiga att betala mer.
”I dag kostar ett abonnemang nästan som en och en halv pizza. Det måste ändras om vi ska nå våra mål”, säger Hofbauer till Affärsvärlden.
Läs även: Ribban lågt satt när Telias nya vd börsdebuterar. Dagens PS
”Premiera prestation”
Hofbauer tillträdde i februari efter Allison Kirkby och har snabbt satt sin prägel på bolaget genom att införa ett omfattande förändringsprogram.
Med en bakgrund som vd på både Svenska Spel och Telenor är han van vid statliga ägarstrukturer och har fått gott mottagande av medarbetare, som enligt honom uppskattar hans tydliga och resultatorienterade ledarstil.
”Vi behöver premiera prestation mycket mer än vi kanske har gjort historiskt”, säger Hofbauer, som även planerar att minska företagets komplexitet för att underlätta framsteg.
Missa inte: Telia vägrar svara om TV4 ska säljas. Realtid
Har samhällsansvar
Telia står inför tuffa utmaningar med sina ambitiösa finansiella mål. Bland annat ska kassaflödet dubblas till 2027 och nå 10 miljarder kronor.
Telekomjätten avser också att minska sin personalstyrka med 3 000 under 2024. Syftet är att uppnå besparingar på 2,6 miljarder kronor per år.
Trots sitt fokus på vinst betonar Hofbauer att Telia även har ett samhällsansvar, särskilt vad gäller säkerhet för kritiska funktioner inom exempelvis försvar och sjukvård.
Läs även: Svenskarna älskar illegal tv – Telia: ”Systemhotande”. Realtid