Realtid

Svenska snussuccén splittrar USA

Svenska snussuccén splittrar USA
Svenskt snus går som tåget i USA. (Foto: Bebeto Matthews/AP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 17 dec. 2024Publicerad: 17 dec. 2024

Philip Morris väntas sälja närmare 600 miljoner dosor av det svenska vita snuset Zyn i USA i år. Men succén har ett pris – produkten har hamnat mitt i en inflammerad politisk debatt och kritiseras för att locka minderåriga.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Swedish Match-ägaren Philip Morris räknar med att sälja hela 580 miljoner dosor av det tobaksfria nikotinpåsarna Zyn i USA under 2024, skriver Bloomberg.

Det är en kraftig ökning från 385 miljoner dosor året innan.

Missa inte: Nikotinpåsarnas segertåg – kändishajp och hälsorisker. Realtid

Succén återspeglas i att Philip Morris aktie steg med 9 procent efter den senaste kvartalsrapporten, rapporterar Dagens Industri.

Men framgången kommer med utmaningar. Nyligen bötfälldes företaget med 1,2 miljoner dollar för försäljning av förbjudna smaker i Washington DC.

”Frusterande”

Det vita snuset har gett upphov ett eget kulturellt fenomen kallat ”Zynternet” – där unga män i 20-30-årsåldern diskuterar produkten i samband med ämnen som golf och sportbetting, skriver New York Times.

Samtidigt har produkten dragits in i USA:s infekterade kulturkrig. Konservative medieprofilen Tucker Carlson hyllade först märket Zyn – för att sedan döma ut det vita snuset som ”woke”.

ANNONS
Svenska snussuccén splittrar USA
Tucker Carlson har gått från hiss till diss av svenska Zyn-snuset. (Foto: Julia Demaree Nikhinson/AP/TT)

Istället ska han lansera sitt eget, manligare, snus.

”Det är frustrerande att Carlson vill göra Zyn till en politisk amerikansk fotboll för att lyfta fram sina egna affärer”, säger en talesperson för Philip Morris enligt Affärsvärlden.

Läs mer: Svenskt snus jämförs med heroin och kokain. Dagens PS

ANNONS

Svårt hindra ungdomar

Ett annat problem som Swedish Match-ägaren dras med är att Zyn lätt hamnar i händerna på minderåriga.

Jacek Olczak, vd för Philip Morris International, medger för Bloomberg att bolaget har svårt att hindra ungdomar från att använda produkten.

Missa inte: Svenskt snus – ett hot mot USA:s folkhälsa? Dagens PS

ANNONS

”Det olyckliga är att med unga människor finns det ett element av experimenterande. Det spelar ingen roll vilket land. Den här åldern handlar om experimenterand och de kommer att experimentera med saker som vuxna gör”, säger han.

30 länder

Trots utmaningarna fortsätter det vita snusets segertåg.

Efter att nyligen ha lanserats i Grekland och Tjeckien säljs Zyn numera i 30 länder. Försäljningen utanför USA växer med 70 procent och Philip Morris investerar över 6 miljarder kronor i en ny fabrik i Colorado.

För Swedish Match, som köptes ut från Stockholmsbörsen år 2022 för 160 miljarder kronor, innebär utvecklingen att det svenska snusarvet nu står i centrum för en av USA:s hetaste produkt- och kulturdebatter.

Läs mer: Svenskar använder allt mer vitt snus. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]