Företagens optimism ökar – trots detta hamnar Sverige sist i rankingen. Detta oroar sig de mest för: ”Gäller att inte riskera överlevnadsförmågan.”
Svenska företags optimism halkar efter
Mest läst i kategorin
Den globala affärsoptimismen ökar med 7 procent, främst drivet av minskad inflation och förbättrade lånevillkor.
Trots att optimismen ökar även i Sverige, med 6 procent, placerar vi oss sist i Dun & Bradstreets senaste ranking.
Svenska företag är särskilt försiktiga på grund av störningar i leveranskedjor och oro för sena betalningar. Detta har fått många av dem, som Traton (börskurs Traton) och Stora Enso (börskurs Stora Enso), att senarelägga betalningar av fakturor.
”I strävan efter att optimera kredittiderna och det egna kassaflödet gäller det att inte riskera överlevnadsförmågan hos underleverantörerna, då det kan äventyra leveranskedjorna”, säger Henrik Hargéus, affärsanalytiker på Dun & Bradstreet, i ett pressmeddelande.
Läs mer: Stora Ensos vd om skandalen: ”Vi har tagit lärdom”. Realtid
”Komplex fråga”
Globalt sett visar analysbolagets rapport att företagen är mer optimistiska kring försäljning, kapitalinvesteringar och finansiell stabilitet, med särskilt höga ökningar inom fastighets- och energisektorerna.
Men trots globalt förbättrade förhållanden sjunker Sveriges investeringstilltro. Störst försämring finns inom bygg- och anläggningsindustrin, följt av vissa delar av den tillverkande industrin, som kemisk industri, plast och gummiindustri.
”Det är en komplex fråga, men det handlar exempelvis om långsiktighet i energiförsörjning, räntevillkor, befolkningsprognoser och geopolitiska risker”, säger Hargéus till Realtid.
Missa inte: Svenska näringslivets optimism sjunker: ”Nya normala”. Realtid
Vilka strategier rekommenderar du svenska företag att vidta för att navigera i den osäkra affärsmiljön och öka sin optimism kring tillväxt och investeringar?
”Det gäller att ha kontroll i hela leveranskedjan och säkerställa att det finns motståndskraft i hela kedjan, finns det risker bör man säkra upp med alternativ”, säger Hargéus.
Data, kunskap och insikter
Ha framhåller vikten av automatiska rutiner för att bevaka kunder och leverantörer, så att företag alltid har aktuell data kring risk på sina samarbetspartners. Förutom grunddata på kunder och leverantörer behövs även makrodata kring konjunktur, befolkning och geopolitiska risker.
”Kunskap och insikter ger en bra grogrund för att hitta möjligheter för tillväxt och investeringar”, säger Hargéus.
Läs mer: KI: Så länge måste Sverige dras med lågkonjunktur. Realtid