Realtid

Svensk plattform utmanar biljettjättarna med NTF:er

En bild på appar i en telefon.
Access Pass har siktet inställt på att ta marknadsandelar från jättar som Ticketmaster och Tickster. (Foto: Lise Åserud/NTB/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 04 dec. 2024Publicerad: 04 dec. 2024

Access Pass vill revolutionera biljettmarknaden med hjälp av blockkedjeteknik och NTF:er. ”Vi har en aggressiv expansionsplan.”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakom idén står företagets båda grundare Anton Vajk och Sebastian Carrà. Biljetterna bygger på NFT-teknik (non-fungible tokens), vilket innebär att de är knutna till unik data som gör dem säkra och spårbara.

”Det finns ingen annan etablerad aktör i Norden som använder den tekniken. Vi utmanar därför de traditionella biljettföretagen”, säger Vajk till Di Digital.

Missa inte: Serieentreprenören: ”Vi måste våga tänka stort igen”. Realtid

Siktar högt

Sedan plattformens lansering i september har företaget sålt några tusen biljetter. Målet för 2024 är dock mycket större – 100 000 sådana.

Enligt Vajk är det tack vare en tidig investering från Lifeline Entertainment som företaget har kunnat ta fart. Kapitalet har inte bara gett plattformen ett startkapital, utan också tillgång till biljettbranschen – och en viktig första kund.

Läs även: Små startups slår jättarna på fingrarna – här är deras knep. Dagens PS 

Ledande aktör

ANNONS

Access Pass har också siktet inställt på att ta marknadsandelar från jättar som Ticketmaster och Tickster. Företaget hoppas etablera sig som en ledande aktör i Norden senast 2025, både bland privatkunder och företagskunder.

”Vi har en aggressiv expansionsplan och diskuterar med potentiella investerare, men vi är också försiktiga med att sälja för många aktier”, säger Vajk.

Läs även: Falska swish – så undviker du att bli lurad. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]