Framtidstron i butiker och e-handel gick upp i maj, uppger Svensk Handel. Däremot sker ökningen sker från låga nivåer.
Svensk Handel: Ökad framtidstro för butiker och e-handeln
Mest läst i kategorin
Framtidstron i butiker och e-handel ökar i maj om än från låga nivåer. Det framgår av Svensk Handels senaste handelsbarometer.
Framtidsutsikterna lyfter på vårens ankomst, lägre energikostnader och indikationer på att inflationen har toppat.
Det största lyftet noteras för butiker på 4,7 enheter till 76,6. Indikatorvärdet är samtidigt fortsatt det lägsta bland delbranscherna.
“Det är framför allt dagligvaruhandeln som driver butikshandelns uppgång denna månad. Viktiga försäljningsperioder stundar och särskilt midsommar är viktig för dagligvaruhandeln”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Dagligvaruhandeln stiger med 7,2 enheter till 77,1.
För e-handel lyfter indikatorn med blyga 0,2 enheter till 84,6.
Intressant är att partihandeln stiger med 3,1 enheter till 78,2, trots de bestående utmaningarna med hård konkurrens och svag krona.
“Handeln är en importerande bransch och partihandeln gör majoriteten av inköpen i andra valutor, så den svaga kronkursen är en av anledningarna till att partihandlarnas pessimism kvarstår”, säger Sofia Larsen.
Framtidsindikatorn | Maj | April | Mars | Feb | Jan | Dec | Nov | Okt |
Butikshandel | 76,6 | 71,9 | 74,2 | 71,9 | 70,2 | 72,0 | 74,1 | 73,7 |
Dagligvaruhandel | 77,1 | 69,9 | 73,9 | 71,5 | 68,8 | 75,1 | 72,8 | 72,8 |
E-handel | 84,6 | 84,4 | 77,8 | 82,0 | 83,6 | 85,4 | 81,8 | 80,3 |
Sällanköpshandel | 76,2 | 73,9 | 74,5 | 72,4 | 71,7 | 69,2 | 75,3 | 74,6 |
Partihandel | 78,2 | 75,1 | 77,6 | 83,8 | 74,7 | 74,3 | 77,9 | 76,7 |
Källa: Svensk Handel |