Antalet personer som handlade över nätet under februari var något fler jämfört med samma period året innan.
Svensk Handel: E-handeln ökade något från låga nivåer
Mest läst i kategorin
Mätt i bara svenska konsumenters e-handel steg försäljningen med 4 procent under februari, och med 5 procent om man räknar in e-handeln från utlandet. Det visar siffror från Svensk Handel.
Att det blev en ökning i februari uppges bero på att fjolårsmånaden var relativt svag. Februari brukar vara en av de sämre försäljningsmånaderna och mätt i genomsnittligt inköpsbelopp var utvecklingen oförändrad jämfört med februari förra året.
“Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå. E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Bland de kategorier som fått den starkaste starten på året är kläder och skor, samt skönhets- och hälsoprodukter.