Inga elektriker ska arbeta på Teslas laddstationer på ytterligare flera svenska orter – annars väntar omfattande stridsåtgärder, meddelar fackförbundet Elektrikerna.
Striden fortsätter – ännu fler av Teslas laddstolpar stoppas


Mest läst i kategorin
Konflikten mellan Tesla och svenska fackförbund har varit en långdragen följetong. Elon Musks elbilsjätte har funnits i Sverige sedan 2013 genom dotterbolaget TM Sweden, men har vägrat att skriva kollektivavtal med motiveringen att företaget aldrig gör det.
Hösten 2023 fick fackförbundet IF Metall nog och bestämde sig för att ta ut anställda i strejk. Inte heller detta fick TM Sweden att ändra uppfattning.
Missa inte: Nu får Tesla ut registrerings-skyltarna – här är knepet som rundar facket. Realtid
Sedan dess har konflikten både fortsatt och utvidgats genom sympatiåtgärder från andra fackförbund. Elektrikerna har bland annat stoppat allt arbete med elinstallationer på Teslas verkstäder och anläggningar i Sverige.
Polisanmälan mot Tesla
Nu väljer Elektrikerna att stoppa arbetet på ytterligare laddstationer. Det gäller fyra orter: Gränna, Göteborg, Kungsbacka och Malmö, skriver fackförbundet i ett pressmeddelande.
Där har Tesla tänkt att bygga så kallade ”superchargers”, ett nätverk av laddstationer som kan ladda elbilen snabbt.

Utvecklingen som oroar Teslas aktieägare
Aktieägare och investerare är oroliga över Elon Musk. Medan han ägnar sig åt politiken hopar sig problemen i Tesla, menar aktieägare.
Elektrikerna har noterat att Tesla använder sin egen personal för att bygga laddstolparna, trots att det inte är registrerat hos Elsäkerhetsverket. Därför har de flera gånger polisanmält företaget för brott mot elsäkerhetslagen, rapporterar Dagens Arbete.
Nu meddelar fackförbundet att den arbetsgivare som bryter mot arbetsstoppet kommer att ”utsättas för omfattande stridsåtgärder”.
Senaste nytt
Skyllde på facket
Laddstationerna har redan debatterats den här vintern. När det uppstod långa köer till laddstolparna under fjällresor till norra Sverige i höstas gick nämligen Teslas globala laddningschef Max de Zegher ut och menade att detta var fackförbundens fel.
”Över 100 laddplatser i Sverige skulle ha aktiverats denna vinter om det inte vore för sympatiåtgärderna”, skrev han enligt Expressen.
Det fick IF Metalls Simon Petersson att slå tillbaka och hävda att det är Musks företag som ligger bakom konflikten.
”Det finns en väldigt lätt lösning för Tesla på det och det är att sätta sig ner med oss och lösa den här frågan”, sa den biträdande avtalssekreteraren Petersson.

Tesla i fritt fall: ”Första verkliga testet”
Här är faktorerna som har skapat en perfekt storm för elbilstillverkaren.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.