På kort tid har förmarknaden för bostäder kraftigt förändrats. Enbart under januari i år ökade ”snart till salu”-annonser för villor med 25 procent, jämfört med januari 2021.
’Snart till salu’ kastar om bostadsmarknaden
Mest läst i kategorin
– Vi har sett att trenden med ’snart till salu’ har ökat sedan flera år tillbaka, men det är först på senare tid som det har exploderat. Det finns flera orsaker: Fler mäklare vill äga sina egna annonser och driva trafiken till egna hemsidor, samtidigt som ’snart till salu’ också är ett bra sätt för mäklarna att komma i kontakt med nya kunder tidigt i processen, säger Karin Grundeus, marknadskommunikatör på Booli, till Realtid.
Under hela 2021 ökade snart till salu-annonser med 27 procent jämfört med 2020, och trenden har fortsatt också i år.
– Under januari var exempelvis 15 544 lägenheter till salu i Sverige, medan det var 21 427 lägenheter som någon gång var ’snart till salu’. Jämför vi det med januari förra året är det en ökning med 12 procent. Antalet villor som annonserades som ’snart till salu’ under januari 2022 ökade med 25 procent mot januari 2021. Vår bedömning är att det här troligtvis kommer fortsätta växa i takt med att bostadsmarknaden utvecklas framöver, säger Karin Grundeus.
Vilka fördelar och nackdelar finns med systemet?
– Som säljare kan man testa marknaden innan den blir till salu. Mäklaren hinner också samla på sig fler kunder under en längre tid än den relativt korta stund en bostadsannons ligger ute till salu. Många objekt säljs även innan de hinner publiceras som en aktiv annons. Det ger också en trygghet för säljare som vill hinna köpa nytt först, säger Karin Grundeus, och fortsätter:
– Nackdelen är att det finns många olika typer av snart till salu-annonser. Vissa bostäder kan ha legat ute som snart till salu i hundra dagar och andra är redo att säljas direkt, vilket gör det svårt för köpare att avgöra vilka som är på gång och inte. Många objekt saknar utgångspris så man behöver kontakta mäklaren för varje objekt för att se om bostaden ligger inom ens budget, säger Karin Grundeus.
Det krävs alltså mer av dagens köpare, just eftersom objekten oftast enbart ligger på mäklarens webbsidor.
– Tiotusentals objekt säljs dessutom redan som ’snart till salu’ vilket gör att många missar dessa försäljningar. Det kan å andra sidan vara positivt för köpare att det nu finns sätt att ligga steget före och kunna köpa en bostad innan fler spekulanter hittar dit, säger hon.
Hur ser ni på era konkurrenter, och då specifikt Hemnets roll på förmarknaden?
– Vad vi kan se, och det många mäklare vittnar om, är att snart till salu är ett fungerande sätt att marknadsföra objekt utanför Hemnet. Hemnet saknar därför en stor del av utbudet på förmarknaden och har idag endast en bråkdel av alla snart till salu-annonser, säger Karin Grundeus.