Realtid

Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen
"Mindre bolag kommer att drabbas stenhårt", säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson till Realtid. ((Foto: Janerik Henriksson/TT/Ynnor)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 21 nov. 2024Publicerad: 21 nov. 2024

Svenska bolag får inte längre dra av 50 procent av momsen för leasingbilar. Skatteverkets regler riskerar att slå hårdast mot småföretagare, varnar experten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

globala
Spela klippet
Realtid TV

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

22 dec. 2024

Skatteverket har i veckan infört nya regler för momsavdrag på leasingbilar, vilket kan kosta svenska bolag upp till fem miljarder kronor.

Tidigare kunde bolagen dra av 50 procent av momsen på leasingbilar, men de nya reglerna gäller bara bilar med köpoption.

Missa inte: Kinas biltillverkare i kris: ”Knockout-turnering”. Realtid

Om bolaget förbinder sig att köpa loss bilen efter leasingperioden ses detta som ett avbetalningsköp, vilket innebär att momsen inte längre kan dras av.

”Väldigt oroad”

500 000 tjänstebilar och hantverkarbilar påverkas av de nya reglerna – och många företag kan tvingas betala retroaktiv moms, skriver Carup.

”Mindre bolag kommer att drabbas stenhårt”, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson till Realtid.

Läs mer: Hård konkurrens väntar för Teslas självkörande taxi. Realtid

ANNONS

Sådana har som bekant ofta tajtare budgetar, svårare att göra sina röster hörda gentemot Skatteverket och hitta lösningar.

”Jag är väldigt oroad, för finansiell leasing är den största finansieringsformen för både småbolag och större företag. Jag tror vi kommer att se en hård inbromsning på bilförsäljningen till företag”, säger Svensson.

ANNONS

”Borde ha förvarnat”

Skatteverkets beslut borde inte ha varit oväntad. Beslutet togs redan 2019 efter att EU-domstolen gjort en liknande bedömning.

Trots detta har många bolag missat att de nya reglerna börjar gälla nu.

Missa inte: Kris i bilindustrin: Vad innebär det för Sverige? Realtid

”Skatteverket borde ha kommit med någon förvarning eller ett pressmeddelande”, säger Svensson, som även tror att vi kommer att se en ökning av överklaganden till förvaltningsdomstolar.

”Men utfallet beror mycket på hur Skatteverket tolkar och tillämpar reglerna”, säger Svensson.

ANNONS

Hur tror du att leasingbolagen kommer att påverkas av förändringarna, särskilt om efterfrågan minskar drastiskt?
”På kort sikt kommer de drabbas av att många kunder ringer och är oroliga och vill ha en lösning på detta. Men de kommer att kunna hitta på nya produkter som ersätter detta”, säger Svensson.

Tidig julklapp för revisorer

Desto gladare nyheter är Skatteverkets leasingregler för en viss grupp, nämligen revisorer som kommer kunna sälja in tjänster som ekonomisk rådgivning och revisionsarbete.

”De kommer att slå ner på detta vid bokslutsgenomgångarna och revisionerna. Det här blir definitivt en tidig julklapp för dem”, säger Svensson.

Missa inte: Laddhybrider populärare än elbilar i Sverige. Realtid TV

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
globala
Spela klippet

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

Med en befolkning större än Kinas och en ekonomi som växer i rekordfart kan en ny global jätte vara på väg att utmana den rådande ordningen. I en tid då den ekonomiska världsordningen står inför stora förändringar behåller USA fortfarande sin position som världens största ekonomi – med Kina på en stark andraplats. Men ett […]