Realtid

Sejfa förnyar försäkring med moderna betallösningar

Sejfas
Sejfas vd Jesper Strömqvist. (Foto: Sejfa)
Simon Kronö
Uppdaterad: 12 juli 2024Publicerad: 12 juli 2024

Försäkring är tråkigt och svårt som det är. Hos Sejfa kan du betala för din hemförsäkring med kortbetalning, Swish – och numera Apple Pay.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

globala
Spela klippet
Realtid TV

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

22 dec. 2024

Länsförsäkringars digitala hemförsäkring Sejfa ska vara den unga generationens hippa alternativ på en annars stelbent marknad.

När det lanserades strax före årsskiftet var man först ut på den svenska marknaden med att slopa autogiro mot enkel kortbetalning eller Swish.

Nu gör Sejfa det ännu enklare att teckna en hemförsäkring. Sedan två veckor tillbaka kan kunderna även betala för den med Apple Pay. Bolaget är därmed ensamt bland försäkringsaktörer, även nya sådana, att erbjuda dessa betalsätt.

”Vi vill göra försäkringstjänsten lika tillgänglig som andra populära tjänster på marknaden”, säger vd Jesper Strömqvist till Realtid.

Sejfa ägs av och förmedlar försäkring för Länsförsäkringar Uppsala, Stockholm, Östgöta, Älvsborg, Värmland, Halland, Göteborg och Bohuslän.

Autogiro is king

Försäkring är tråkigt och svårt som det är redan.

Genom att sänka tröskeln för att betala för en sådan tror Strömqvist att sannolikheten ökar att landets 15 till 20 procent oförsäkrade orkar ta steget.

ANNONS

Cash is king brukar det ju som bekant heta. På den svenska försäkringsmarknaden är det autogiro som gäller.

För många tryter orken när det krävs en ifylld blankett som ska skickas med posten.

”Autogiro är ju försäkringsbranschens heliga ko”, säger Strömqvist.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Kommit längre än försäkringsbranschen

Han har inget emot traditionell onboarding och betalsätt – tvärtom.

Men Sejfas fokus ligger i att förnya digital försäkring på ett sätt som andra digitala tjänster kommit mycket längre med än försäkringsbranschen.

Genom att förenkla vad det innebär ”att skaffa försäkring” vill Sejfa erbjuda en både snabb och smart start för den som fortfarande inte tagit steget.

Ordentligt förarbete

ANNONS

Apple Pay-funktionen har som sagt precis rullat ut som betalalternativ till Sejfas kunder.

Exakt hur många av dem som har nappat kan Strömqvist inte svara på ännu, men lanseringen av Apple Pay har föregåtts av enträgen feedback från användarna som har saknat det som alternativ.

Därför antar vi också att intresset och uppskattningen för det kommer att vara stort, särskilt eftersom ingen annan försäkringsaktör gör detta”, säger Strömqvist.

Hur hanterar ni eventuella tekniska problem eller buggar som kan uppstå med den nya betalningslösningen?

”Det har krävts ett ordentligt förarbete. Tack och lov har Apple Pay, men också Swish och kortbetalning, väldigt bra kapacitet och standard på den svenska marknaden”, säger han.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]