Realtid

Second hand-boom i USA – men svårt med lönsamhet

Second hand-boom i USA – men svårt med lönsamhet
"Jag tror absolut inte att det bara är en trend", säger Svensk Handels vd Sofia Larsen. (Foto: Unsplash)
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 18 okt. 2024Publicerad: 19 okt. 2024

Förra året uppgick den amerikanska marknaden för second hand-kläder till 43 miljarder dollar. Men plattformarna för återförsäljning kämpar med att nå lönsamhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det syns en kraftig ökning i efterfrågan på begagnade kläder i USA.

För många har det blivit mer självklart att köpa använda plagg, både ur ett ekonomiskt perspektiv men också för att man har miljö och hållbarhet i åtanke.

Den amerikanska marknaden för begagnade kläder växer snabbt och ökade förra året sju gånger mer än ny klädförsäljning, skriver Bloomberg. Även gamla amerikanska lagtröjor har visat sig lukrativa.

Läs mer: Filippa K öppnar second hand. Realtid

”Matematiken fungerar inte”

Plattformar som Thred Up och Poshmark har drivit denna tillväxt, men trots den ökande efterfrågan är det svårt för företagen att generera vinst. 

Global Data och Thred Up förutspår en årlig tillväxt på 11 procent fram till 2028, men problemen kvarstår.

”Det finns gott om utbud och efterfrågan, men matematiken fungerar inte riktigt”, säger Aaron Cheris, partner hos Bain & Co.

ANNONS
ANNONS

Utmaningar för företagen

En stor utmaning är hanteringen av inventarier och kläder som ska säljas.

Plattformar som Thred Up och Real Real som håller lager måste inspektera, lagra och fotografera kläderna, vilket ökar kostnaderna. 

Alternativet, där säljare själva hanterar sina varor, har visat sig vara mer lönsamt men erbjuder färre garantier för köparen.

Dessutom pressas priserna av snabbmode, vilket gör det svårare att bibehålla marginalerna på begagnade plagg.

Missa inte: Begagnatmarknaden växer. Realtid

Växer även i Sverige

Även i Sverige växer marknaden mycket starkt. Det visar en rapport från branschorganisationen Svensk Handel. De kärva åren har bidragit till att svenskarna köpt mer begagnade varor.

ANNONS

Hälften av second hand-marknadens försäljning består av mode. Men även husgeråd, leksaker, möbler och inredning är populärt på andrahandsmarknaden, uppger SVT Nyheter.

Enligt undersökningen handlar 27 procent av svenskarna second hand under en månad. De yngre konsumenterna driver marknaden. 39 procent av 18-29-åringarna handlar second hand under samma period.

”Jag tror absolut inte att det bara är en trend”, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Marknaden för begagnade varor i Sverige beräknas uppgå till 18 miljarder kronor 2024 och till 50 miljarder kronor 2034.

Läs vidare: Odd Molly växlar upp inom second-hand. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS