Realtid

SAS slutar flyga till Kina – då sker sista resan

En bild över Shanghais stadslandskap med skyskrapor och höga byggnader i glas och betong. De dominerande färgerna är grått, brunt och silver. En annan bild fotograferad underifrån på ett flygande passagerarflygplan från SAS. Planet är vitmålat, med röda motorer och en blå stjärtfena med SAS-loggan i vitt.
SAS slutar flyga från Köpenhamn till Shanghai. (Foto: Unsplash/Johan Nilsson/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 25 okt. 2024Publicerad: 25 okt. 2024

Internationella flygbolag har börjat att drar sig tillbaka från Kina. Medan vissa bara minskar antalet flygningar lämnar SAS marknaden helt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På grund av höga kostnader och låg efterfrågan håller stora internationella flygbolag på att dra sig ur den kinesiska marknaden. Situationen har förvärrats sedan Ryssland stängde sitt luftrum för västerländska flygbolag efter invasionen av Ukraina, vilket tvingat flygbolagen att ta långa omvägar för att nå Kina, rapporterar CNBC.

Enligt John Grant, chefsanalytiker på flygdataföretaget OAG, innebär de förlängda rutterna ökade bränslekostnader och krav på större besättningar – vilket höjer driftskostnaderna för bolagen.

”När man har brist på personal och ökade kostnader blir det en självklar lösning att dra ner på antalet flygningar”, säger han och tillägger att efterfrågan till andra asiatiska destinationer dessutom är betydligt högre.

Läs även: GPS-störningar hotar flygsäkerheten: ”Oroande.” Realtid

Sista avgången

British Airways är ett exempel på hur flygbolag skalar ned kapaciteten. Trots att de bibehåller vissa flygningar till Kina, flyger bolaget med färre antal plan som är storleksmässigt mindre. Tidigare användes Airbus A380 med 469 säten till Hongkong, men nu är det Boeing 787 med bara 216 säten som gäller.

På liknande sätt har Virgin Atlantic helt upphört med sina flygningar till både Hongkong och Shanghai, och även SAS Scandinavian Airlines lämnar Kina. Flygbolaget kommer att avsluta sin sista rutt mellan Köpenhamn och Shanghai den 8 november i år.

Beslutet beror främst på de ”nuvarande marknadsförhållandena”, där ökade driftskostnader och minskad efterfrågan gör det svårt att behålla lönsamheten på denna linje. Samtidigt noterar SAS även ändrade resvanor hos sina kunder.

ANNONS

Trots detta framhåller SAS att Kina fortsatt är en viktig marknad och att man kommer att övervaka utvecklingen för att eventuellt återuppta verksamheten i framtiden.

Missa inte: Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid

ANNONS

Kinesiska flygbolag gynnas

Efterfrågan till och från Kina har även påverkats av landets ekonomiska avmattning och geopolitisk osäkerhet.

Enligt branschtidningen Skift omvärderar många företag sina affärsresor till Kina, vilket påverkar flygbolagens lönsamhet negativt. Den kinesiska inrikesmarknaden har visserligen återhämtat sig, men internationellt är efterfrågan låg, vilket gör att många kinesiska resenärer föredrar närmare resmål såsom Japan och Sydkorea.

Även om kinesiska flygbolag gynnas av att kunna flyga över ryskt luftrum och därför kan erbjuda fler resor än före pandemin, har de svårt att fylla platserna. Grant menar att de kinesiska bolagen desperat söker intäkter och vill framstå som att allt är tillbaka till ”det normala”.

Läs även: Dyrare att handla på flygplatsen än på nätet. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS