Realtid

SAS poängutmaning – galenskap eller genidrag?

SAS
SAS poängutmaning lockade resenärer att flyga 15 olika flygbolag på mindre än tre månader. (Foto: Pexels)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 04 jan. 2025Publicerad: 04 jan. 2025

Under tre månader 2024 utmanade SAS resenärer att flyga över världen för en miljon poäng. Men enligt experter krävdes både en ekonomisk uppoffring och ett starkt sinne för att lyckas – och vissa frågar sig om det verkligen var värt det.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra året lanserade flygbolaget SAS en poängutmaning för att locka resenärer att flyga med 15 olika flygbolag i Skyteam-alliansen mellan den 8 oktober och 31 december.

Målet? Att samla en miljon Eurobonuspoäng, motsvarande över 100 000 kronor i flygkrediter. Men utmaningen krävde både en ekonomisk och logistisk insats som få kan matcha, skriver Fortune – som har undersökt hur tävlingen gick.

Missa inte: SAS och BRA tillåts samarbeta: ”Det blir monopol”. Realtid

Enligt tidningen innebar utmaningen att deltagarna spenderade minst 40 000 kronor på flygbiljetter och att de investerarde veckor i att flyga.

Chris Nelson från webbplatsen The Points Guy tog sig an utmaningen och besökte 15 länder på 25 dagar. Med hjälp av sina redan insamlade Amexpoäng kunde han planera sina resor kostnadseffektivt.

Enorm utmaning

”SAS-poäng är bland de svåraste att samla, vilket gjorde denna utmaning lockande,” skrev han.

För resenärer som inte har förmåner som Nelson blev kostnaden snabbt hög.

ANNONS

Jesse Neugarten, vd för Dollar Flight Club, uppskattar att de totala kostnaderna – inklusive hotell, mat och andra avgifter – sannolikt översteg motsvarande 120 000 kronor.

”Det är inte bara pengar. Det är en enorm logistisk och fysisk utmaning,” förklarade han. Utöver att navigera genom visumkrav och tidsskillnader måste deltagarna hantera möjliga förseningar och avbokningar.

Läs även: Far och flyg – här är våra nya resvanor. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Miljökritik

Utmaningen har också väckt kritik för sin miljöpåverkan.

TikTok-användaren @eatprayfly, som reste till 17 länder på två veckor, svarade på kritiken genom att köpa koldioxidkompensation.

”Jag planerar att kompensera för hela min resa, antingen genom att plantera träd eller köpa koldioxidutsläppsrätter”.

Trots kritiken är SAS utmaning ett bevis på det växande intresset för resor och sociala medier som en drivkraft för extrema upplevelser, konstaterar Fortune.

ANNONS

Läs även: Ice Hotel: Destination för mörker och norrsken. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]