Under tre månader 2024 utmanade SAS resenärer att flyga över världen för en miljon poäng. Men enligt experter krävdes både en ekonomisk uppoffring och ett starkt sinne för att lyckas – och vissa frågar sig om det verkligen var värt det.
SAS poängutmaning – galenskap eller genidrag?
Mest läst i kategorin
Förra året lanserade flygbolaget SAS en poängutmaning för att locka resenärer att flyga med 15 olika flygbolag i Skyteam-alliansen mellan den 8 oktober och 31 december.
Målet? Att samla en miljon Eurobonuspoäng, motsvarande över 100 000 kronor i flygkrediter. Men utmaningen krävde både en ekonomisk och logistisk insats som få kan matcha, skriver Fortune – som har undersökt hur tävlingen gick.
Missa inte: SAS och BRA tillåts samarbeta: ”Det blir monopol”. Realtid
Enligt tidningen innebar utmaningen att deltagarna spenderade minst 40 000 kronor på flygbiljetter och att de investerarde veckor i att flyga.
Chris Nelson från webbplatsen The Points Guy tog sig an utmaningen och besökte 15 länder på 25 dagar. Med hjälp av sina redan insamlade Amexpoäng kunde han planera sina resor kostnadseffektivt.
Enorm utmaning
”SAS-poäng är bland de svåraste att samla, vilket gjorde denna utmaning lockande,” skrev han.
För resenärer som inte har förmåner som Nelson blev kostnaden snabbt hög.
Jesse Neugarten, vd för Dollar Flight Club, uppskattar att de totala kostnaderna – inklusive hotell, mat och andra avgifter – sannolikt översteg motsvarande 120 000 kronor.
”Det är inte bara pengar. Det är en enorm logistisk och fysisk utmaning,” förklarade han. Utöver att navigera genom visumkrav och tidsskillnader måste deltagarna hantera möjliga förseningar och avbokningar.
Läs även: Far och flyg – här är våra nya resvanor. Dagens PS
Miljökritik
Utmaningen har också väckt kritik för sin miljöpåverkan.
TikTok-användaren @eatprayfly, som reste till 17 länder på två veckor, svarade på kritiken genom att köpa koldioxidkompensation.
”Jag planerar att kompensera för hela min resa, antingen genom att plantera träd eller köpa koldioxidutsläppsrätter”.
Trots kritiken är SAS utmaning ett bevis på det växande intresset för resor och sociala medier som en drivkraft för extrema upplevelser, konstaterar Fortune.
Läs även: Ice Hotel: Destination för mörker och norrsken. News55