Realtid

Så ska kinesiska bolag runda EU-tullarna

En kinesisk elbil från tillverkaren Chery visas upp på en bilmässa i Peking.
En kinesisk elbil från tillverkaren Chery visas upp på en bilmässa i Peking. (Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 15 nov. 2024Publicerad: 16 nov. 2024

Kinesiska bolag börjar anpassa sig efter EU:s höga importtullar på elbilar. Bland annat har Chery inlett ett samarbete med sin spanska partner för att tillverka fordon i Europa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EV Motors fabrik i Barcelona kommer att spela en central roll för samarbetet. Fokus ligger på att använda komponenter tillverkade i Europa för att uppfylla kraven på lokal produktion, rapporterar Bloomberg.

EV Motors president Rafael Ruiz säger att företaget strävar efter att ”göra bilen europeisk”.

Enligt honom ska användningen av lokala leverantörer minska importkostnaderna, som kraftigt höjts av EU:s nya elbilstullar, och förbättra produktiviteten.

”Vi har analyserat detta i detalj och arbetar hårt för att nå målet”, förklarar han.

Missa inte: ¡Guau! Spanien väntas växa snabbare än USA. Realtid

Tidigare ägd av Nissan

Den gemensamma satsningen innefattar tillverkning av förbränningsmotor-, hybrid- och elbilar i den 300 000 kvadratmeter stora anläggningen, tidigare ägd av Nissan.

Tillverkningen av elbilen Omoda 5 har dock skjutits upp till oktober 2025 för att hantera konsekvenserna av EU:s tullar.

ANNONS

I ett första steg kommer fabriken att montera ihop så kallade ”knock-down kits”, det vill säga förbyggda fordon som levereras i delar, innan man övergår till en mer omfattande produktion med lokalt tillverkade komponenter nästa år.

Läs även: Sverige – ”heliga graalen” för kinesiska elbilstillverkare. Realtid

ANNONS

Ska bli en förebild

Anläggningen i Barcelona kommer inledningsvis att ha 200 anställda som arbetar i två skift, med planer på att utöka till tre skift i februari.

År 2026 räknar företaget med att sysselsätta upp till 1 250 personer.

Spanien är EU:s näst största biltillverkare efter Tyskland och erbjuder en stark bas av leverantörer inom bland annat motor- och stämplingsteknik. Ruiz hoppas att fabriken inte bara ska bli en framgång utan också en förebild i bilindustrin.

Läs även: När Volvo skulle bli elektriskt – första gången. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
ANNONS