Kinesiska bolag börjar anpassa sig efter EU:s höga importtullar på elbilar. Bland annat har Chery inlett ett samarbete med sin spanska partner för att tillverka fordon i Europa.
Så ska kinesiska bolag runda EU-tullarna
Mest läst i kategorin
EV Motors fabrik i Barcelona kommer att spela en central roll för samarbetet. Fokus ligger på att använda komponenter tillverkade i Europa för att uppfylla kraven på lokal produktion, rapporterar Bloomberg.
EV Motors president Rafael Ruiz säger att företaget strävar efter att ”göra bilen europeisk”.
Enligt honom ska användningen av lokala leverantörer minska importkostnaderna, som kraftigt höjts av EU:s nya elbilstullar, och förbättra produktiviteten.
”Vi har analyserat detta i detalj och arbetar hårt för att nå målet”, förklarar han.
Missa inte: ¡Guau! Spanien väntas växa snabbare än USA. Realtid
Tidigare ägd av Nissan
Den gemensamma satsningen innefattar tillverkning av förbränningsmotor-, hybrid- och elbilar i den 300 000 kvadratmeter stora anläggningen, tidigare ägd av Nissan.
Tillverkningen av elbilen Omoda 5 har dock skjutits upp till oktober 2025 för att hantera konsekvenserna av EU:s tullar.
I ett första steg kommer fabriken att montera ihop så kallade ”knock-down kits”, det vill säga förbyggda fordon som levereras i delar, innan man övergår till en mer omfattande produktion med lokalt tillverkade komponenter nästa år.
Läs även: Sverige – ”heliga graalen” för kinesiska elbilstillverkare. Realtid
Ska bli en förebild
Anläggningen i Barcelona kommer inledningsvis att ha 200 anställda som arbetar i två skift, med planer på att utöka till tre skift i februari.
År 2026 räknar företaget med att sysselsätta upp till 1 250 personer.
Spanien är EU:s näst största biltillverkare efter Tyskland och erbjuder en stark bas av leverantörer inom bland annat motor- och stämplingsteknik. Ruiz hoppas att fabriken inte bara ska bli en framgång utan också en förebild i bilindustrin.
Läs även: När Volvo skulle bli elektriskt – första gången. News55