Under de senaste tre åren har investeringarna i svenska foodtech-bolag växt med över 120 procent, enligt en rapport från Digitalfoodlab.
Riskkapital med stor aptit på foodtech
Mest läst i kategorin
Kategorin foodtech är en framväxande del av matindustrin och handlar om livsmedel, tjänster och teknik kring matproduktion som tas fram med hjälp av innovativa metoder, data och digital teknik. Det kan röra sig om labbodlat kött, men även leveransbolag som Foodora räknas in i sektorn.
Enligt Digitalfoodlaba årliga rapport för 2021, som DI tagit del av, investerades 9,5 miljarder euro, över 100 miljarder kronor, i europeiska foodtech-bolag. Det innebär att den europeiska andelen av den globala foodtech-industrin har vuxit till 20 procent.
Bland de företag som tog emot mest riskkapital under förra året i Europa finns matleveransbolagen Gorillas, Flink och Bolt. I Sverige drog den digitala matbutiken Mathem och Lub Foods (som äger varumärket Nick’s) in mest riskkapital inom kategorin. Båda tog in lite mer än 1 miljard kronor i riskkapital under 2021.
Enligt Digitalfoodlabs rapport investerades under 2019 runt 1,7 miljarder kronor i svenska foodtech-bolag, 2021 växte det investerade kapitalet till över 3,7 miljarder, en ökning med 120 procent.