Kinas järnmalmsimport väntas slå nya rekord 2025, men trots den ökade efterfrågan rasar priserna. Svenska gruvjätten LKAB förlorar miljardbelopp på prisfallet, men klarar sig ändå bättre än många konkurrenter.
Prisras på järnmalm – trots rekordimport från Kina
Mest läst i kategorin
Priset på järnmalm har nu sjunkit under 100 dollar per ton för första gången sedan september 2024.
Samtidigt väntas Kina öka sin import med upp till 40 miljoner ton till totalt 1,27 miljarder ton under året, skriver Reuters.
Missa inte: Rostig marknad för järnmalm och kobolt. Realtid TV
”Det handlar om en väldigt svag efterfrågan inom stålslukande sektorer som bygg, anläggning och fordonsproduktion i Kina. Det gäller även Europa och i viss mån USA”, säger Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken (börskurs Handelsbanken), till Dagens Industri.
”Behöver inte vara Einstein”
Trots att prispressen drabbar hela branschen står svenska bolag olika väl rustade för utmaningarna.
För svenska LKAB innebär prisfallet miljardbelopp i minskade intäkter jämfört med förra året. Bolaget är dock fortsatt lönsamt tack vare sina högkvalitativa pellets.
Läs även: Geologernas historiska fynd – ritar om kartan för metallen. Dagens PS
Värre är läget för Kaunis Iron i Pajala, vars marginaler pressas av höga transportkostnader på grund av konflikterna kring Röda havet.
”Att producera stål med så dåliga marginaler är omöjligt. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att det bygger på subventioner från centralmakten och provinserna”, säger Kopfer.
Minskar produktionen
Stålbolaget SSAB (börskurs SSAB) har tvingats minska sin produktion på grund av svag efterfrågan, men klarar sig ändå relativt bra.
”Det är en produkt som SSAB verkligen lyckats med och den gör att man fortfarande genererar vinst trots en mycket tuff stålmarknad”, förklarar Kopfer.
Läs även: Sällsynta metaller hittade i vanligt avfall. Dagens PS
Detta krävs för en vändning
Priserna på järnmalm väntas falla ytterligare under 2025, till mellan 75 och 120 dollar per ton, jämfört med 88-144 dollar under 2024.
”Vi ser överskottet växa under 2026/27 vilket driver priserna djupare ner i kostnadskurvan”, säger Myles Allsop, chef för EMEA mining på UBS, till Reuters.
Missa inte: LKAB:s nya anläggning ska säkra råvaror för framtiden. Realtid
En vändning kräver omfattande stimulans av Kinas ekonomi, enligt experterna.
”Ett meningsfullt stimulanspaket skulle kunna få upp konsumtionen, så att folk börjar köpa bilar igen, och kanske få fart på byggandet”, avslutar Kopfer.
Läs även: Ädelmetaller glänser på marknaden. Realtid TV