Realtid

Prischock väntar svenska kaffeälskare

Prischock väntar svenska kaffeälskare
Nestlé höjer priserna och minskar förpackningarna. (Foto: Unsplash)
Ismail Bellakhel
Ismail Bellakhel
Uppdaterad: 22 nov. 2024Publicerad: 22 nov. 2024

Nestlé, världens största kaffeproducent, planerar globala prishöjningar på grund av stigande kostnader för kaffebönor. Svenska kaffedrickare kan räkna med dyrare koppar av populära märken som Nescafé och Nespresso.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klimatförändringar i stora kaffeproducerande länder som Brasilien och Vietnam har fått kaffepriserna att skjuta i höjden. Arabica-bönor har ökat 50 procent i pris i år, medan Robusta-bönor stigit med 65 procent.

Dessa höjningar påverkar nu den svenska marknaden, där kaffe som bekant är en central del av vardagen.

Missa inte: Extremtorka driver upp matpriser: ”Håller på att bli en norm”. Realtid

David Rennie, chef för Nestlés kaffeprodukter, citerades av Bloomberg vid en investerarkonferens där han sa att företaget, som producerar Nescafé och Nespresso, också kommer att höja priserna på snabbkaffe och kaffekapslar.

”Inte immuna”

Enligt Bloomberg representerar kaffepriserna en liten del av slutproduktens totala pris.

”Vi är inte immuna mot ökningen av kaffepriserna. Tvärtom, vi har justerat priserna och kommer att göra det igen”, säger Rennie.

Läs mer: Vilket kaffe är nyttigast – och vilket kan kopplas till cancer? Dagens PS

ANNONS

Nestlé har redan höjt sina priser två gånger sedan 2022 och planerar fler justeringar.

Så påverkas svenskarna

När kaffeprishöjningarna sprider sig över marknaden kan svenska konsumenter behöva anpassa sina budgetar.

Även om Nestlés förpackningsstrategier syftar till att mildra effekterna, kommer kostnaden för en kopp kaffe hemma eller på kafé sannolikt att öka de kommande månaderna.

För att hålla fika-traditionen levande kan konsumenter behöva utforska alternativa märken eller ändra sina inköpsvanor. Men med Nestlés starka närvaro och höga kvalitet förväntas företaget förbli ett förstahandsval på den svenska kaffemarknaden.

Missa inte: Tolv miljoner koppar: De dricker mest kaffe på jobbet. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ismail Bellakhel
Ismail Bellakhel

Tech Lead och SEO-Strateg på Realtid sedan 2024, med fokus på Teknik, Förnybar Energi, Hållbarhet och Bilindustrin.

Ismail Bellakhel
Ismail Bellakhel

Tech Lead och SEO-Strateg på Realtid sedan 2024, med fokus på Teknik, Förnybar Energi, Hållbarhet och Bilindustrin.

ANNONS