Realtid

Så mycket går Polestar back per såld bil

Polestar
Trots att problemen hopar sig tror Polestars vd Thomas Ingenlath starkt på andra kvartalet. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Cia Erander
Uppdaterad: 03 juli 2024Publicerad: 03 juli 2024

Polestars resultatsiffror blev som många hade befarat en dyster läsning. Kan elbilstillverkarens nya modeller rädda bolaget från avgrunden?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenska elbilstillverkaren Polestars försenade resultatrapport har efter mycket om och men äntligen släppts.

Rörelseförlusten landade på hela 15,5 miljarder. De dystra siffrorna innebär en förlustökning med 59 procent för Polestar.

”Det finns en risk att man kommer att behöva backa från försäljningsmålen för 2025”, säger fordonsanalytikern Hampus Egellau till Svenska Dagbladet.

Därför tappar Polestar

Enligt honom beror tappet på en ökad konkurrens från elbilar i samma prisklass som Polestar. Överlag har elbilsmarknaden under året präglats av ett priskrig, skriver Dagens PS.

Hela preliminärrapporten för årets första kvartal går i moll. Försäljningstappet på 40 procent visar att Polestar lyckades leverera endast 7 200 bilar.

Rörelseförlusten på 2,46 miljarder kronor innebär ett minus på drygt 340 000 kronor per såld bil, skriver Dagens Industri.

Polestars vd lever på hoppet

ANNONS

Förtroendet för Polestar var redan på absoluta botten, efter att aktiekursen rasat till under den gräns som riskerar att få elbilstillverkaren utslängd från New York-börsen.

Trots detta räknar vd Thomas Ingenlath med en stark intäktsförbättring under andra kvartalet, tack vare bolagets växande modellprogram och expansionsplanerna till sju nya marknader under 2025.

I slutet av sommaren startar produktionen av försenade Polestar 3 i USA och under andra halvåret nästa år ska Polestar 4 även börja byggas i Sydkorea.

Läs mer:
Är Polestars gratisaktier ens värda något? Realtid
Polestars vd om kollapsen: ”Vi har inget att dölja”. Realtid

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS