Priserna för värmepellets har skjutit i höjden – samtidigt som all pellets nästan är slutsåld. Aktörer i branschen bedömer att hösten och vintern blir utmanande för landets energikonsumenter.
Pelletspriserna skjuter i höjden: ”Det blir totalt kaos i höst”
På bara ett år har priserna för värmepellets gått från 1 200 kronor per ton till drygt 4 000 kronor per ton. Måns Johansson, koncernchef på träproduktleverantören Vida, har jobbat 20 år i branschen och säger att han aldrig har varit med om något liknande.
– Priserna i Skandinavien släpar dessutom efter jämfört med Centraleuropa där pellets idag har skenat och ligger på 6 000-7 000 kronor per ton. Över tid kan man absolut räkna med att de skandinaviska priserna kommer ikapp dessa nivåer, säger Måns Johansson till Realtid.
Han säger samtidigt att förra årets prisnivåer var alltför låga, vilket fick många producenter att göra förlust på sin pelletsproduktion.
– Men nu har folk känt på sig att det kan bli energibrist och då köpt på sig pellets som ett alternativ, samtidigt som producenterna inte har hunnit att bygga upp sina lager. Vissa av de stora kolkraftverken har också gått över till pellets, och därmed är bristen ett faktum, säger han.
Går det att öka produktionen mer?
– Möjligtvis någon enstaka procent, men i princip ligger produktionen redan på max. Jag ser inte hur produktionen ska kunna öka speciellt mycket, utan jag tror att det blir totalt kaos i höst och vinter, säger Måns Johansson.
Priserna på pellets har i konsumentledet nästan fördubblats. För ett år sedan gick det att köpa en pall med hemleverans för mindre 2 500 kronor, men idag tar många leverantörer över 5 000 kronor för samma pall – om de ens kan erbjuda någon. Många leverantörer har infört tillfälligt stopp av leveranser till nya kunder.
– Som leverantör är man ju glad över höga priser, men när det stiger närmast okontrollerat så är det inte bra. Tvära kast och stora prishöjningar riskerar att skrämma bort framtida kunder, säger Måns Johansson.
Hur mycket höjer ni själva priserna på pellets?
– Vi tycker att det är viktigt att vårda våra långsiktiga kunder och har en del avtal med fasta priser där som vi omförhandlar inför varje ny säsong. Men visst kommer även de fasta priserna att öka i samband med nästa prisförhandling, säger Måns Johansson.