Efter mer än två decenniers frånvaro kan överljudsflygningar vara på väg tillbaka. Ett nytt testflygplan har brutit ljudvallen och når hastigheter som kan halvera flygtiderna.
Över Atlanten på tre timmar – flygplanet spränger ljudvallen
![över](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F01%2FsdlHdA2_fQEx3w-nh.jpg&w=1200&q=75)
![Joakim K E Johansson](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FProfilbild-Joakim-300x300-1.webp&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Den amerikanska startupen Boom Supersonic har nått en betydande milstolpe genom att deras testflygplan XB-1 för första gången har brutit ljudvallen.
Under en flygning över Mojaveöknen i Kalifornien nådde XB-1 en hastighet av Mach 1.1, vilket motsvarar cirka 1 350 kilometer i timmen.
Missa inte: Bränsleeffektiva hybridplan – framtidens flyg? Realtid
Detta markerar första gången ett oberoende utvecklat jetflygplan, utan statligt stöd, har överstigit ljudets hastighet, skriver Financial Times.
”Svårt att överskatta”
Boom Supersonic grundades 2014 av Blake Scholl och siktar på att återinföra kommersiella överljudsflygningar mer än två decennier efter Concordes sista flygning 2003.
Företaget planerar att börja flyga passagerare redan 2029 i hastigheter upp till Mach 1.7 – vilket är dubbelt så snabbt som dagens snabbaste kommersiella flygplan. Detta kan därmed halvera flygtiderna på vissa rutter.
Läs även: Flyg till New York från London går rekordsnabbt. Dagens PS
”Det är svårt att överskatta betydelsen av detta. Det har gått 22 år sedan vi hade en civil överljudsflygning. Industrin har gått bakåt, men i dag är vi tillbaka”, säger Scholl.
Det planerade kommersiella flygplanet med namnet Overture ska kunna rymma mellan 64 och 80 passagerare och har redan säkrat beställningar och förbeställningar från stora flygbolag som United Airlines, American Airlines och Japan Airlines för totalt 130 flygplan.
Finns utmaningar
Företaget har samlat in nästan 600 miljoner dollar från investerare, inklusive Open AI:s Sam Altman och Linkedin-grundaren Reid Hoffman.
Dessutom har Boom mottagit mer än 250 miljoner dollar från andra källor, inklusive det amerikanska flygvapnet och icke-återbetalningsbara depositioner från sina flygbolagskunder.
Missa inte: Bränsleeffektiva hybridplan – framtidens flyg? Realtid
Trots framgången med XB-1 står Boom inför både tekniska och ekonomiska utmaningar i utvecklingen av Overture.
En av de största utmaningarna för återinförandet av överljudsflygningar är bränsleeffektivitet och buller. Boom planerar att använda nya material som kolfiber och utveckla egna motorer tillsammans med Kratos Defense & Security Solutions för att göra Overture mer bränsleeffektivt och minska buller.
Företaget avser också att använda hållbart flygbränsle för att minska miljöpåverkan, skriver Financial Times.
Läs även: Nu utmanar tåget flyget – på riktigt. News55
ANNONS
![Joakim K E Johansson](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FProfilbild-Joakim-300x300-1.webp&w=1200&q=75)
Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.
![Joakim K E Johansson](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FProfilbild-Joakim-300x300-1.webp&w=1200&q=75)
Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.