Volkswagens utmanande ekonomiska situation har satt press på bolaget att fatta drastiska åtgärder. Nu utvärderar biltillverkaren om en bred lönesänkning på tio procent kan vara rätt väg att gå.
Omfattande lönesänkningar kan drabba anställda på Volkswagen
Personbilsbranschen genomgår en snabb omvandling i takt med att efterfrågan på elbilar ökat drastiskt. Konkurrensen från andra bilmärken och i synnerhet lågprisaktörer från Kina tilltar, vilket sätter betydande press på europeiska biltillverkare.
Volkswagen är ett av bolagen som befinner sig i en utmanande fas. Nu undersöker den tyska biltillverkaren hur de kan minska kostnaderna, uppger Reuters.
Missa inte: Miljonböter till Volkswagen efter kundklagomål. Dagens PS
Kostnadsbesparingar på 4 miljarder euro
Enligt uppgifter siktar Volkswagen på att göra kostnadsbesparingar som uppgår till 4 miljarder euro, vilket hade krävt ett omfattande sparprogram från bolaget.
Biltillverkaren sägs utreda om en tioprocentig lönesänkning, samt att frysa lönerna under en tvåårig period kan vara en möjlig lösning.
Ledningen ska även ha diskuterat ett eventuellt tak på bonusar för högsta chefer och en reduktion av förmåner kopplade till anställningsår. De ska dessutom ha utforskat möjliga nedläggningar av vissa produktionsanläggningar i Tyskland.
Läs mer: Hon varnade för Stellantis kris – får sparken. Realtid
Tre fabriker riskerar att stängas
Enligt Bloomberg, som hänvisar till ett uttalande från Volkswagens högsta fackliga ledare, planerar biltillverkaren att stänga åtminstone tre fabriker – vilket hade inneburit en tuff smäll för de anställda i bolaget.
På flera håll i Tyskland har fackliga sammanträden hållits under måndagen där det bistra läget för anställda på Volkswagen har diskuterats.
På onsdag publicerar bolaget sin ödesdigra rapport för det tredje kvartalet, som väntas innefatta avtagande försäljning och vinst.
Missa inte: Volkswagen-krisen: Vd:n kräver facket på pengar. Dagens PS
30 000 riskerar att sägas upp
I september spreds uppgifterna om att 30 000 anställda på Volkswagen i Tyskland riskerar att förlora sina jobb på medellång sikt.
Volkswagens affärsråd avfärdade däremot siffrorna och kallade dem för nonsens. Att bolaget kommer att behöva genomföra kostnadsbesparingar för de tyska anläggningarna bekräftade de dock.
Forskning och utveckling uppges vara den del av företaget som kan drabbas hårdast framgent av personalnedskärningar. Enligt Manager Magazin kan uppsägningarna inom forskning och utveckling omfatta mellan 4 000-6 000 anställda.
Läs mer: Hård konkurrens väntar för Teslas självkörande taxi. Realtid