Genom att skräddarsy billiga smartphones för lokala konsumenter har kinesiska mobiltillverkaren blivit en dominerande kraft i Afrika – större än både Apple och Samsung.
Okända mobilföretaget som erövrar Afrika
Mest läst i kategorin
Den kinesiska mobiltillverkaren Shenzhen Transsion Holdings har på kort tid blivit en dominerande aktör på den afrikanska marknaden genom att anpassa sina produkter till lokala konsumentbehov.
Med varumärken som Tecno, Infinix och Itel har Transsion lyckats erövra cirka hälften av Afrikas smartphonemarknad, rapporterar Bloomberg.
Transsion har skapat telefoner med specifika funktioner, som förbättrade kameror för mörkare hudtoner och plats för flera SIM-kort, detta för att möta de afrikanska kundernas unika behov.
Missa inte: Samsung planerar massiva nedskärningar. Realtid
Blivit en gigant
Trots att Transsion inte är särskilt välkänt i västvärlden har företaget blivit en gigant i Afrika. Bolaget nådde fjärde plats globalt i smartphonemarknadsandelar under första kvartalet 2024, med en imponerande ökning på 85 procents jämfört med året innan.
När det gäller marknadsandelar inom smartphones i Afrika har Transsion under flera år varit ledande och större än både jättar som Apple och Samsung.
Men konkurrensen är hård och Transsion står inför stora utmaningar att behålla sin ledande position. I takt med att den afrikanska medelklassen växer ökar nämligen efterfrågan på mer avancerade telefoner.
Läs även: Afrika stärker banden med Ryssland: ”Internationell betydelse”. Realtid