Sveriges redare jublar: Nu ska Sverige införa ett bareboat-register – något som rederibranschen länge har efterfrågat. Tonnageskatt och stämpelskatt är andra hinder, men de arbetar regeringen också med – det försäkrar Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister, i en intervju med Realtid på Donsö Shipping Meet idag.
Nytt register ska locka fler fartyg till Sverige
Mest läst i kategorin
Bahamas, Barbados – Danmark och Norge. Alla har mer förmånliga rederiregler än Sverige, vilket länge har fått rederierna att knorra – och i vissa fall fått dem att flagga ut sina fartyg. Men nu har Sverige påbörjat arbetet med att införa ett så kallat bareboatregister* (se faktaruta längst ner i artikeln). Det gör det exempelvis lättare att leasa in fartyg, det säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson till Realtid, som idag också är på plats på Donsö i Göteborgs skärgård.
I juni tillsatte regeringen en utredning som ska undersöka tonnage- och stämpelskatt, två skatter som rederierna också tycker kastar grus i maskineriet.
– Vi har omhändertagit önskan i den utredning som är tillsatt nu av regeringen, för att se över tonnageskattesystemet och för att överväga stämpelskatten, säger Andreas Carlson till Realtid.
Tror du att det räcker för att fartygsredarna ska bli nöjda?
– Ja, vi har hört idag att det är många fartyg som vill flagga in i Sverige igen. Med de här åtgärderna på plats, vi får se vad utredningen kommer fram till, så kommer viktiga steg att tas för att stärka sjöfartens konkurrenskraft i Sverige, säger han.
Finns det någonting mer som ni kan göra för att stärka Sverige som sjöfartsnation?
– Det handlar om kompetensförsörjning, det handlar om att införa ett bareboatregister, men det handlar också om att se sjöfarten som en viktig del i infrastrukturplaneringen, vilket vi har gett Trafikverket i uppdraget att göra när de planerar för den hela långsiktiga infrastrukturen, säger Andreas Carlson.
Se hela intervjun med Andreas Carlson i Realtid-TV>>
FAKTA: Bareboat-registrering innebär att ett fartyg som är registrerat i ett land, samtidigt tillfälligt kan registreras i en annat land och ges rätt att segla under den statens flagg under en begränsad period. När ett fartyg är bareboat-registrerat är fartygsregistreringen uppdelad mellan de två staterna. Rent tekniskt överförs flaggstatens jurisdiktion till bareboatstaten, medan ägande och liknande rättigheter förblir registrerade i primärstaten under hela bareboatregistreringsperioden.