SAS och BRA:s nya samarbete väcker starka reaktioner i flygbranschen. Norwegian varnar för höjda priser och sämre tillgänglighet för passagerare.
Norwegian kritiserar SAS nya avtal: "Dåligt för passagerarna"
Mest läst i kategorin
I september stod det klart att SAS ingår ett avtal med BRA, som lämnar Bromma för att bli underleverantör åt den förstnämnda.
Partnerskapet har kallats för en dödsstöt för flygplatsen.
SAS har även lovat fler långlinjer från Arlanda, förutsatt att flygplatsen uppgraderas för att inte halka efter sina konkurrenter.
Sämre flygutbud
Men det nya avtalet mellan SAS och BRA har inte varit utan sina kritiker i flygbranschen. Medan SAS hyllar samarbetet som en framtidssatsning varnar konkurrenter för högre priser och försämrad tillgänglighet.
Läs mer: Flygplansbråk stoppades med tejp – passageraren ville ”gå av nu”. Dagens PS
”Att BRA nu ska börja flyga för SAS är ju negativt för passagerarna. Det betyder att flygutbudet, när ett flygbolag är borta, blir sämre från januari. Priserna kommer att gå upp”, säger Norwegians vd Geir Karlsen till Dagens Industri.
Konkurrensverket granskar
SAS vd Anko van der Werff har en helt annan syn på saken.
”Det är en mångmiljardinvestering och allt går till Sverige. Vi kommer att koppla samman Sverige med världen på ett sätt som aldrig har skett förut”, säger han till Dagens Industri.
Missa inte: Spara i jul: Så här bokar du billigaste resan. News55
Avtalet är redan föremål för en förstudie av Konkurrensverket. Norwegian pekar på risken för monopolsituation, särskilt när det gäller inrikesflyget.
”Det är ju en negativ sak för Sverige som tillgänglighetsnation”, fortsätter Karlsen.
Svag återhämtning för flyget
Bakom diskussionen finns en större problematik: det svenska inrikesflyget har ännu inte återhämtat sig efter pandemin.
Enligt SAS-chefen ligger inrikesresandet endast på 60 procent av 2019 års nivåer, vilket är en av de svagaste återhämtningarna i hela euroområdet. Staten ligger på 66 procent av tidigare flygande, regionerna på 62 procent och kommunerna på 56 procent.
Swedavia, som driver tio svenska flygplatser, spår i en ny prognos att inrikesresandet kommer att ligga kvar på dagens nivåer de kommande 15 åren.
”Det är inte en livskraftig marknad”, konstaterar van der Werff.
SAS står fast vid satsningen
Samtidigt visar en rapport från konsultfirman WSP, beställd av Transportföretagen, att Arlandas svaga utveckling har lett till ett ”systematiskt underutnyttjande” – som motsvarar ett produktionsbortfall på upp emot 300 miljarder kronor under de senaste 20 åren.
Trots den hårda kritiken från konkurrenter står SAS fast vid att avtalet med BRA är rätt väg framåt.
Läs mer: Kan obegränsade resor bli flygbolagets räddning? Realtid
Men även van der Werff erkänner viss osäkerhet.
”Det är oprövat. Vi vet inte hur det kommer att fungera. Och om människor inte reser, då är också detta försök att skapa svensk flyginfrastruktur dömt att misslyckas”, säger han.
Missa inte: Bränsleeffektiva hybridplan – framtidens flyg? Realtid
Senaste nytt
Så får du makt över företagets likviditet
Datadrivna finansieringstjänster som gör vardagen enklare för dig som företagare.
Därför kan det löna sig att byta företagsabonnemang redan idag.
Här är lösningarna som gör skillnad på jobbet.
Har du rätt bilförsäkring?
Elbil, hybrid eller bränslebil? Vi försäkrar alla bilar och hjälper dig om något händer.