Realtid

Northvolts fall blottar svagheterna i Europas batteriindustri

Northvolts fall kan vara dödsstöten för Europeiska biltillverkare. Måste vi vända oss till Kina ändå? (Foto: Christine Olsson/TT)
Northvolts fall, med avgående vd Peter Carlsson i spetsen, kan bli dödsstöten för europeiska biltillverkare. Måste vi vända oss till Kina ändå? (Foto: Christine Olsson/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2024Publicerad: 26 nov. 2024

Europas batteriindustri vacklar. Northvolts konkurs hotar den gröna omställningen. Kinesiska jättar dominerar – kan EU ta upp kampen?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

globala
Spela klippet
Realtid TV

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

22 dec. 2024

Robin Zeng, Kinas ”batterikung”, levererade en skarp dom över europeiska batteritillverkare bara två månader innan Northvolt ansökte om konkurs i USA, skriver Financial Times.

”De har fel design, fel process och fel utrustning”, dundrade CATL:s vd.

”Hur kan de skala upp? De gör nästan alla misstag samtidigt.”

Missa inte: Storförlorarna som drabbas värst av Northvolts kollaps. Realtid

Europas bilindustri i kris

Zengs bistra uttalande blottar den allvarliga situationen för Europas batteriproduktion, en sektor som är helt avgörande för kontinentens gröna ambitioner. I kölvattnet av detta famlar nu både regeringar, företag och investerare efter en hållbar plan för att kunna utmana Kinas dominans.

”Hur kan vi inte ta detta på större allvar? Den europeiska bilindustrin är ju stommen i Europas industriella styrka”, säger en bekymrad Northvolt-investerare.

”Djupet av krisen för den europeiska bilindustrin är närmast bottenlös. Det är otroligt dystert.”

ANNONS

Läs mer: Persson om hotet från Kina: ”Vill vi ha det så?” Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

EU:s satsningar räcker inte till

EU har sedan 2017 satsat stort på att bygga upp en europeisk batteriförsörjningskedja, med Northvolt som fanbärare. Blocket har ökat sin andel av den globala batterimarknaden från 3 till 17 procent.

Omsättningen nådde 81 miljarder kronor under 2023, efter att EU pumpat in över 60 miljarder kronor i batteriprojekt.

Men när det gäller elbilsbatterier dominerar asiatiska jättar som CATL, BYD, LG och SK On. De kontrollerar 70 procent av den globala marknaden.

Många av Europas 30 gigafabriker har dessutom designats och byggts med hjälp av kinesiska och koreanska företag.

Northvolts fabrik i Västerås, i rummet för formering och åldring av batterierna. Peter Carlsson, Northvolts vd, vid den långa raden av ugnar som behövs för att torka batterifolien i omkring 200 grader. (Foto: Simon Rehnstršm/SvD/TT)
Northvolts fabrik i Västerås, i rummet för formering och åldring av batterierna. Peter Carlsson, Northvolts vd fram tills i fredags, vid den långa raden av ugnar som behövs för att torka batterifolien i omkring 200 grader. (Foto: Simon Rehnstršm/SvD/TT)

Northvolts fall – en symbol för Europas utmaningar

ANNONS

Northvolts kamp illustrerar de stora utmaningar som Europa står inför. EU vill fortsätta investera i grön teknik för att nå sina klimatmål, samtidigt som man måste bromsa vågen av fabriksnedläggningar inom bilindustrin och tung industri.

”Vi befinner oss i ett avgörande ögonblick”, konstaterar Wouter IJzermans, vd för Batteries European Partnership Association.

Missa inte: Avbruten BMW-order dolkstöten för Northvolt. Dagens PS

Alternativen minskar för Europa

Möjligheterna för Europa att minska sitt beroende av Kina krymper. Andra startups, som franska Verkor och Volkswagens Power Co, kämpar med minskade ambitioner och finansieringsproblem.

Power Co överväger att halvera sin planerade produktion i Salzgitter, Tyskland. Verkor, med Renault som huvudkund, slutförde nyligen en finansieringsrunda på 13 miljarder kronor för sin fabrik i Dunkerque. Men Verkors vd Benoit Lemaignan vittnar om tuffa förhandlingar efter Northvolts fall.

Läs mer: Företagen som drabbas hårdast av Northvolts kollaps. Dagens PS

Northvolts konkurs tvingar biltillverkare att återigen vända sig till asiatiska leverantörer. Porsche, som aldrig officiellt bekräftat sitt samarbete med Northvolt, tvingas nu leta nya leverantörer till sin elbil Porsche 718.

ANNONS

Asiatiska batteritillverkare dominerar

Northvolts fall öppnar för asiatisk dominans på den europeiska marknaden. LG och SK On har fabriker i Polen respektive Ungern, medan CATL har en fabrik i Tyskland och en under uppbyggnad i Ungern.

Analytiker tvivlar på att EU når sitt mål om 90 procent lokal produktion av elbilsbatterier till 2030. Koreanska batteritillverkare drar ner på investeringar i Europa, och kinesiska investeringar hotas av handelstvister.

EU överväger nya åtgärder

EU-kommissionen överväger nu att kräva att kinesiska företag bygger fabriker och delar sin teknik med Europa för att få EU-stöd.

Medan europeiska startups kämpar med att komma ikapp, kan den enda lösningen vara fortsatt beroende av asiatiska aktörer. Frågan är hur länge Europa har råd att vänta, och om man redan då har förlorat loppet.

Missa inte: Forskarens kritik mot grönt stål kostade honom professur. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

De spås bli vinnande aktier under 2025

Efter ett utmanande år för biltillverkare ser 2025 desto ljusare ut för fordonssektorn, åtminstone om du frågar Deutsche Bank. Storbanken pekar nämligen ut Tesla och svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som nyckelaktier att satsa på. Deutsche Banks analytiker ser särskilt positivt på Teslas position inom självkörande teknik, som väntas bli en avgörande konkurrensfördel under 2025. Missa […]