Realtid

Northvolt ett historiskt bakslag för hela Europa

Northvolt ett historiskt bakslag för hela Europa
För knappt en månad sedan kastade Northvolts vd Peter Carlsson in handduken. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 10 dec. 2024Publicerad: 10 dec. 2024

Europas satsning på inhemsk batteritillverkning har gått från hoppfull till krisartad. Samtidigt tar asiatiska jättar allt större marknadsandelar på kontinenten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Europas ambitioner att bygga upp en egen batteritillverkning för elbilar har som bekant drabbats av ett dramatiskt bakslag – som stavas Northvolt.

Svenska batterijättens halvår har präglats av allt från nedlagda fabriker och omfattande varsel, till konkurs av ett dotterbolag, ansökan om konkursskydd i USA – och Peter Carlssons avgång från vd-posten.

Missa inte: Northvolt – Saudiarabiens förebild. Realtid

Men krisen är betydligt mer omfattande än så, skriver Bloomberg.

Misslyckande

11 av 16 planerade europeiska batterifabriker har nämligen försenats eller ställts in – medan 10 av 13 projekt i Europa som drivs av asiatiska tillverkare tuffar på enligt plan.

”Misslyckandet att etablera inhemsk batteritillverkning hotar själva den europeiska bilindustrins hela existens”, varnar Andy Palmer, tidigare vd för Aston Martin.

Läs mer: EU vill rädda den krisande bilindustrin: ”Vi måste”. Realtid

ANNONS

I brist på robusta försörjningskedjor för elbilar kan biltillverkarna tvingas flytta produktionen till andra regioner, vilket i sin tur kan leda till fabriksnedläggningar och många förlorade jobb.

ANNONS

Senfärdig omställning

Krisen har enligt Bloombergs analys sina rötter i de europeiska biltillverkarnas senfärdiga omställning till elbilar.

När jättar som Volkswagen och BMW fortfarande satsade på bensin- och dieselmotorer, hade kinesiska BYD redan etablerat sig som en betydande kraft inom både elbils- och batteriutveckling.

Northvolt ett historiskt bakslag för hela Europa
Inte nog med att Volkswagen har dragits med i det europeiska batterifiaskot – nu har personalen börjat strejka. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)

För Northvolt kom det avgörande slaget i juni när BMW avbröt en order värd 20 miljarder kronor.

”Att tillverka batterier är fortfarande svårt – det kräver högt kapital, innebär stenhård priskonkurrens och låga marginaler, allt i en högprecisionsmiljö med krävande kunder”, förklarar Bloombergs analytiker Colin McKerracher.

Som olja och gas

ANNONS

Tyska förbundskanslern Olaf Scholz beskriver utvecklingen som ”mycket beklaglig”.

”Om vi ska ha elbilar i framtiden måste vi också vilja att en strategisk komponent av bilarna produceras i Europa”, säger han.

Missa inte: Northvolts fall: Inkompetens och ohållbara mål. Realtid

Martin Winter, chef för ett batteriforskningscenter vid universitetet i Münster, ser dystert på framtiden.

”Europas industri riskerar att tävla i de lägre divisionerna. Vi kommer att få samma beroende av batterier som vi redan har av olja och gas”, säger han.

Stärker greppen i Europa

Medan europeiska projekt kämpar expanderar asiatiska tillverkare snabbt.

Kinesiska CATL har redan en anläggning i Tyskland och bygger ytterligare en i Ungern.

ANNONS

Sydkoreanska LG Chem har tillverkat batterier i Polen i sex år.

Den senaste utvecklingen tyder på att Asiens grepp om den europeiska elbilsmarknaden kommer att stärkas ytterligare, trots EU:s ansträngningar att bygga upp en inhemsk industri, skriver Bloomberg.

Läs mer: Northvolts historiska kollaps: ”Mardrömskund”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]