Nikotinpåsar ökar snabbt i popularitet världen över och lockar främst unga vuxna som söker ett alternativ till cigaretter. Trots framgångarna varnar experter för riskerna och kräver hårdare reglering.
Nikotinpåsarnas segertåg – kändishajp och hälsorisker
Så kallade nikotinpåsar har snabbt vuxit i popularitet världen över – särskilt bland unga vuxna. Nikotinpåsar används som traditionellt svenskt snus, men skiljer sig genom att de enbart innehåller nikotin och smaksättningar, men ingen tobak.
Påsarna marknadsförs ofta som ett alternativ till cigaretter och andra tobaksprodukter. Flera av världens största tobaksföretag, däribland Philip Morris och British American Tobacco, har investerat tungt för att möta den stigande efterfrågan.
Philip Morris rapporterar att försäljningen av märket Zyn har ökat med 40 procent i USA – och nästan 70 procent globalt under årets tredje kvartal, skriver Financial Times.
Förutom försäljningssiffror skapar nikotinpåsarna även en ny kultur.
Läs även: Brist på snus – bunkring och brand ligger bakom. Realtid
Uttryckt förtjusning
Populära profiler, eller ”Zynfluencers” som de kallar sig, hyllar produkten på sociala medier som en ”produktivitetshöjare” och stresslindrare. Kändisar som Joe Rogan och Tucker Carlson har också uttryckt förtjusning över produkten, vilket ökat dess synlighet ytterligare.
Med denna växande popularitet följer dock en rad hälsorisker och oro kring potentiella skadeverkningar.
En studie vid University of Stirling visar att vissa påsar har nikotininnehåll motsvarande tio cigaretter – och forskare varnar för att långvarig exponering kan orsaka irritation vid tandköttet.
”Även om smakerna är säkra som livsmedel, saknas forskning om hur de påverkar kroppen när de hålls i munnen under lång tid”, säger Rosemary Hiscock vid Tobacco Control Research Group på University of Bath.
Övervakar noga
Flera länder, däribland Belgien och Nederländerna, har redan förbjudit nikotinpåsar på grund av hälsofaror och deras attraktionskraft bland ungdomar.
I USA övervakar FDA noga ungdomars användning, medan nikotinpåsar i Storbritannien säljs med mindre reglering än traditionella tobaksprodukter. Brittiska hälsovårdsorganisationer efterfrågar nu strikta åldersgränser och en granskning av marknadsföringsstrategierna.
Tobaksindustrin försvarar sig och menar att marknadsföringen enbart riktar sig till vuxna och att nikotinpåsar är ett mindre skadligt alternativ till cigaretter. Men kritiker menar att den smakrika marknadsföringen, med namn som ”gummy bear” och ”killer”, ändå riktar sig till unga.
Läs även: Svenskarnas snusande når rekordnivåer. News55