Endast en bråkdel av Kinas elbilsbolag kommer nå lönsamhet. Neto Auto trotsar den dystra prognosen och växlar upp med global expansion.
Neta Auto satsar globalt i skuggan av inhemsk kris
Mest läst i kategorin
Den kinesiska marknaden för elbilar är i dag extremt konkurrensutsatt, med över 130 aktörer som slåss för sin överlevnad.
Trots den snabba tillväxten i sektorn förutspår analytiker och experter en stor utrensning, där endast 19 av landets 137 elbilsföretag kan nå lönsamhet till år 2030.
”Det är svårt att säga om vi överlever de kommande tre till fem åren,” säger Neta Autos ordförande Fang Yunzhou till Nikkei Asia.
Ökad prispress
Prispressen har ökat kraftigt under 2023 och många tillverkare har tvingats sänka priserna för att hålla sig kvar på marknaden.
Enligt China Automobile Dealers Association har denna prispress resulterat i förluster på totalt 138 miljarder yuan, cirka 19,6 miljarder dollar, under årets första åtta månader. Samtidigt har försäljningen av nya bilar minskat, vilket gör situationen än mer kritisk för många tillverkare.
Satsar globalt
För Neta Auto, som endast har 2 procent av den inhemska marknaden, har försäljningen sjunkit sex månader i rad.
Totalt sålde elbilstillverkaren 75 790 fordon under de första åtta månaderna i år, inklusive 20 000 exportbilar. Bolaget ligger långt ifrån att nå sitt årliga försäljningsmål på 200 000 i hemlandet och 100 000 utomlands, enligt Nikkei Asia.
En åtgärd och väg framåt för företaget är att satsa på sin globala expansion, främst i Thailand, Indonesien och Malaysia där de redan har framgång.
Företaget blickar även mot framtida marknader i Europa och USA, skriver tidningen.
Läs mer:
Kinas överproduktion hotar väst – USA höjer tonläget. Realtid
Krisen på bilfabrikerna hotar Europas ekonomi. Realtid